آموزش وردپرس آموزش بکاپ گیری و بازگردانی بکاپ در وردپرس - وب آکا

تهیه نسخه پشتیبان و بک آپ وردپرس بعد از ساخت سایت اصلی‌ترین کاری هست که باید به صورت دوره‌ای این کار رو انجام داد. حالا درسته که شرکت هاستینگ سایت شما اقدام به تهیه بک آپ به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه میکنه، اما باید این نکته را هم در نظر بگیریم که ممکنه به هر دلیلی به این فایل بک آپ نیاز داشته باشیم اما دسترسی به اون وجود نداشته باشه یا اینکه سخت باشه. یا حتی بخاطر مشکلاتی که در سرورهای خارجی رخ میده، یکباره هارد سرور از سمت سازمان‌های امنیتی از دیتاسنتر مصادره بشه و نتونیم به فایل بک آپ وردپرس دسترسی داشته باشیم. پس اگر چنین اتفاقی رخ بده تکلیف ما که کلی زمان روی سایت گذاشتیم و اونو رشد دادیم چی میشه؟ چه کسی پاسخگوی ما خواهد بود؟ آیا کسی پیدا میشه که مسئولیت این کار رو بپذیره؟ و اگر میپذیره، برای جبران خسارتی که به سایت وارد شده چه کاری میشه کرد؟

اینها سوالاتی هستند که مطمئنا بعد از یک اتفاق تلخ به ذهن شما میاد و مدتی در حال بگو و مگو با میزبانی وب خودتون خواهید شد. پس به جای اینکه به سادگی از این موضوع بگذریم و به بک آپ گرفتن میزبانی وب اطمینان کنیم، بهتر نیست خودمون هم دست به کار شده و برای جلوگیری از این ضررها با تهیه بک آپ و بازگردانی بکاپ در وردپرس خیال خودمونو راحت کنیم؟ در این آموزش از پایگاه دانش میزبان‌فا قصد دارم ابتدا به نحوه بکاپ گیری و تهیه نسخه پشتیبان از وردپرس و در نهایت به نحوه بازگردانی بک آپ روی هاست بپردازم که اگر روزی قصد ریستور کردن فایل بک آپ وردپرس رو داشتید به راحتی بتونید این کار رو انجام بدین.

آموزش نحوه تهیه بک آپ وردپرس و بازگردانی بکاپ در وردپرس

برای تهیه بک آپ از سایت وردپرسی و بازگردانی نسخه بک آپ روی هاست چندین راه مختلف وجود داره. میتونید خیلی راحت با استفاده از تهیه فول بک آپ از تمام اطلاعات هاست سی پنل این کار رو انجام بدین و نیاز به انجام هیچ کار پیچیده‌ای نداشته باشید. یا اینکه میتونید از افزونه‌های بک آپ گیری وردپرس استفاده کرده و علاوه بر اینکه از امکان بک آپ گیری خودکار در وردپرس استفاده کنید، میشه کاری کرد که فایل بک آپ به صورت خودکار روی سرورهای آنلاینی مثل فضای گوگل درایو، دراپ باکس و… ذخیره بشه. یا اینکه میتونید به صورت دستی و دوره‌ای این کار رو انجام بدین که پیشنهاد من یکی از موارد اول و سوم هست.

چرا از افزونه بک آپ وردپرس استفاده نکنیم؟

افزونه‌های بک آپ گیری از وردپرس میتونن گزینه خوبی برای این کار باشن که ما هیچ نقشی در بک آپ گیری نداریم و لازم نیست کار خاصی انجام بدیم. فقط کافیه برای یک بار تنظیمات افزونه بک آپ گرفتن در وردپرس رو انجام بدیم و بازه زمانی دلخواهی رو برای بک آپ گرفتن انتخاب کنیم تا خود افزونه این کار رو برامون انجام بده. علاوه بر این همونطور که گفتم میتونیم اقدام به تهیه بک آپ از وردپرس روی گوگل درایو و دراپ باکس هم بکنیم که با این قابلیت بک آپ گیری دیگه محشر میشه. اما آیا هیچگاه به این موضوع فکر کردید که ممکنه همین افزونه‌ها به خاطر سر نزدن ما و بررسی نکردن ممکنه به هر دلیلی یه زمانی برسه که بک آپی تهیه نکنند؟ یا اینکه فکر کردید ممکنه افزونه بک آپ گیری وردپرس با یک افزونه وارد تداخل بشه و همین موضوع باعث ایجاد مشکل در بک آپ گیری خودکار وردپرس بشه؟ شایدم اصلا در ظاهر همه چیز به خوبی و خوشی پیش بره، اما وقتی زمان استفاده از فایل بک آپ و بازگردانی بکاپ وردپرس میرسه، با یک فایل خراب رو به رو بشیم که عملا هیچ کاربردی نخواهد داشت.

استفاده از افزونه بخاطر ریسک‌هایی که اشاره کردیم گزینه خوبی نیست. استفاده از یک فضای ذخیره سازی مجزا یعنی داشتن هاست یا سرور بکاپ بهترین گزینه است بدین ترتیب به صورت کاملا اتوماتیک از وبسایت شما بکاپ گیری انجام می شود. در غیراینصورت استفاده از قابلیت فول بک آپ هاست سی پنل و تهیه بک آپ به صورت دستی نیز انتخاب خوبی هستند. در رابطه با بک آپ گیری از طریق هاست Cpanel که مفصلا توضیحاتی در مقاله مربوط به اون داده شده. اما برای بکاپ گیری دستی از وردپرس میتونید از این آموزش استفاده کنید.


برای بکاپ گرفتن در وردپرس و بازگردانی بک آپ وردپرس در هاست بصورت کلی باید مراحل زیر رو طی کنید که عبارتند از:

  • ابتدا باید از کلیه فایل‌ها و پوشه‌های وردپرس که در public_html قرار داره یک فایل فشرده ZIP. تهیه کنید.
  • سپس وارد phpmyadmin هاست شده و از دیتابیس وردپرس یک نسخه خروجی با استفاده از بخش Export تهیه کنید.

در این دو مرحله حالا ما دو فایل با فرمت zip. و sql. داریم که به ترتیب مربوط به فایل‌های وردپرس و دیتابیس وردپرس هستند. حالا برای اینکه بتونیم از این نسخه بک آپ استفاده کنیم یا به اصطلاح اقدام به بازگردانی فایل بک آپ در وردپرس بکنیم، باید مراحل زیر را طی کنیم.

  • ابتدا فایل zip. را در همون مسیر public_html هاست فعلی یا هاست جدید آپلود کنید.
  • سپس یک دیتابیس جدید با همان اطلاعات دیتابیس قبلی ایجاد کنید(همچنین میتونید اطلاعات دیتابیس را با نام، نام کاربری و رمز جدید بسازید).
  • وارد phpmyadmin هاست شده و با استفاده از بخش Import فایل sql. را در دیتابیسی که ساختید، درون ریزی کنید.
  • در نهایت اگر اطلاعات دیتابیس با دیتابیس قبلی متفاوت است، وارد صفحه ویرایش فایل wp-config.php شده و اطلاعات دیتابیس جدید را با اطلاعات دیتابیس قبلی جایگزین کنید.

حالا که با روند کار آشنا شدید و یک نقشه راه در ذهنتون ایجاد شد در ادامه به تشریح کامل مراحل برای بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس می‌پردازم.

مرحله اول: بکاپ گیری کامل از وردپرس

توی این مرحله باید از کلیه فایل‌ها و پوشه‌های مربوط به وردپرس که داخل public_html هاست قرار داره یک نسخه بک آپ با فرمت zip. ایجاد کنید. در ساختن این نسخه فرقی بین کنترل پنل هاست سی پنل و دایرکت ادمین وجود نداره و در هر صورت باید از محتویات داخل مسیر public_html یک خروجی تهیه کنید. بنابرای وارد هاست شده و روی File Manager کلیک کنید تا به مسیر مدیریت فایل‌ها در هاست هدایت شوید.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

سپس وارد public_html شده و با انتخاب گزینه Select All کلیه پوشه‌ها و فایل‌ها رو انتخاب کنید. بعد از اینکه کلیه موارد انتخاب شد، راست کلیک کرده و گزینه Compress را انتخاب کنید.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

بعد از کلیک روی گزینه Compress پنجره زیر نشون داده میشه که باید ابتدا فرمت فایل خروجی را در حالت ZIP انتخاب کنید. سپس در انتهای پنجره مسیر مورد نظر برای ذخیره فایل به همراه عنوان فایل را وارد کنید.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

بنابراین فرمت فایل مورد نظر برای خروجی گرفتن را روی zip. قرار داده و سپس فایل خروجی را با نام دلخواه تعیین کنید. اینجا چون من موقع راست کلیک کردن نشانگر ماوس روی پوشه wp-admin قرار داشته، سی پنل به صورت خودکار این اسم رو برای فایل بک آپ انتخاب کرده که منم تغییری در این گزینه ایجاد نکردم. در نهایت روی دکمه Compress Files کلیک کرده و منتظر بمونید تا فایل خروجی شما بسته به میزان حجم فایل‌های سایت در مسیر تعیین شده تهیه بشه. حالا بعد از اینکه فایل خروجی شما ایجاد شد اونو دانلود کنید و در سیستم خودتون ذخیره کنید. در اینجا همونطور که در فیلد مسیر و نام میبینید فایل من با نام wp-admin.zip در مسیر public_html ذخیره شده که برای دانلود کردن باید روی فایل wp-admin.zip که داخل مسیر public_html قرار داره دو بار کلیک کنم تا فایل خروجی دانلود بشه.

مرحله دوم: بکاپ گیری از دیتابیس وردپرس

برای تهیه بک آپ از دیتابیس وردپرس ابتدا باید وارد هاست خود شوید. بعد از اینکه نام کاربری و رمز خودتون را برای ورود به هاست وارد کردید روی گزینه phpmyadmin کلیک کنید تا به صفحه مدیریت دیتابیس سایت هدایت شوید.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

تو این مرحله ممکنه ازتون نام کاربری و رمز عبور برای ورود درخواست بشه. در این صورت باید از نام کاربری و رمز ورود به هاست برای ورود به phpmyadmin استفاده کنید. سپس مشابه تصویر زیر از سمت چپ دیتابیس سایت خودتونو انتخاب کنید.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

حالا از سربرگ بالا گزینه Export را انتخاب کنید. تو این صفحه کافیه از قسمت Format نوع اونو روی SQL انتخاب کرده و در نهایت روی دکمه Go کلیک کنید. بسته به میزان حجم دیتابیس منتظر بمونید تا خروجی از دیتابیس وردپرس تهیه بشه و در نهایت فایل خروجی را با فرمت SQL. دانلود کرده و در جایی مطمئن در کامپیوتر خودتون ذخیره کنید. همچنین برای محکم کاری بهتره این فایل رو جدا از کامپیوتر روی یک فضای ذخیره سازی مثل فلش مموری و در جایی مطمئن نگهداری کنید.

تا این مرحله تهیه نسخه بک آپ از وردپرس به اتمام رسیده و با خیال راحت میتونید هر زمان که نیاز به این فایل بک آپ داشتید ازش استفاده کنید. البته امیدوارم هیچ وقت به این فایل نیازی پیدا نکنید و بدون نیاز به بازگردانی بک آپ در وردپرس به صورت منظم و بدون هیچ مشکلی در جهت پیشرفت سایت خودتون گام بردارید.

حالا اگه یه زمانی به این فایل بک آپ نیاز داشتیم باید چیکار کنیم؟ تکلیف چی میشه؟ اصلا چرا ممکنه به بازگردانی بک اپ در وردپرس نیاز پیدا بکنیم؟


آموزش بازگردانی بک آپ وردپرس

گاهی وقتا پیش میاد بخاطر نصب افزونه در وردپرس اختلالی با سایر افزونه‌ها پیش میاد، یا بین کاربران فارسی زبان که متاسفانه عموم افزونه‌ها و قالب‌های استفاده شده به صورت نال هستند بعد از مدتی باعث ایجاد مشکلاتی مثل هک وردپرس میشه که در این صورت شاید بهترین راهکار یا بهتره بگم نهایی‌ترین کار برای رفع مشکل متوسل شدن به آخرین فایل بک آپ گرفته شده در وردپرس هست. خیلی از اوقات مشکلات به وجود اومده به قدری وسیع هستند که حتی اگر به صورت کامل تک تک خط‌های کدنویسی شده سایت رو بررسی کنیم، باز هم این ریسک وجود داره که کدهای مخرب در جایی وجود داشته باشه که بعدها باعث ایجاد دردسر در سایت ما بشه. بنابراین بهترین انتخاب این هست که آخرین فایل بک آپ رو بازگردانی کنیم و بعدش با شناسایی منبع که میتونه افزونه یا قالب وردپرس باشه که مشکل رو برامون ایجاد کرده. از نسخه اصلی استفاده کنیم.

مرحله اول: آپلود فایل zip وردپرس در هاست

وارد هاست خودتون شده و روی گزینه File Manager کلیک کنید تا به صفحه مدیریت فایل‌ها در هاست هدایت بشید. سپس به مسیر public_html مراجعه کنید. روی گزینه Upload در بالای صفحه کلیک کنید و فایل بک آپ وردپرس که با نام wp-admin.zip در مرحله بک آپ گیری وردپرس ازش تهیه شد رو انتخاب کرده و آپلود کنید. دقت کنید که نام wp-admin.zip در این آموزش استفاده شده و ممکنه فایل بک آب شما با یک نام دیگه‌ای باشه.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

بعد از کلیک روی دکمه آپلود به صفحه‌ای مشابه تصویر زیر هدایت میشید که با انتخاب دکمه select file میتونید فایل مورد نظر رو انتخاب کرده و منتظر بمونید تا کار آپلود تا انتها پیش بره.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

پس از اتمام آپلود تو مسیر public_html فایل wp-admin.zip رو میبینید، باید انتخابش کنید و بر روی extract کلیک کنید و فایل رو از حالت فشرده خارج کنید.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

بعد از کلیک روی Extract پنجره زیر نمایش داده میشه که باید تو این مرحله بعد از اینکه مسیر برای خارج کردن فایل از حالت فشرده صحیح بود روی دکمه Extract کلیک کنید تا فایل‌ها و پوشه‌های سایت از حالت فشرده خارج شوند.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

مرحله دوم: ساخت دیتابیس جدید وردپرس در هاست

در این مرحله لازمه تا ابتدا یک پایگاه داده جدید در سی پنل ایجاد کنیم و سپس پایگاه داده‌ای که در مرحله خروجی گرفتن از دیتابیس در مرحله قبل دیدیم رو در این دیتابیس درون ریزی کنیم. پس برای ساخت پایگاه داده جدید در سی پنل ابتدا به صفحه اصلی کنترل پنل هاست سی پنل مراجعه کنید. سپس مشابه تصویر زیر روی دکمه MySQL database wizard کلیک کنید تا به صفحه ساخت دیتابیس جدید در هاست سی پنل هدایت شوید.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

پس از کلیک روی دکمه مورد نظر به صفحه‌ای مشابه تصویر زیر هدایت خواهید شد. یک نام دلخواه برای پایگاه داده جدید وردپرس انتخاب کنید و سپس روی دکمه Next Step کلیک کنید تا وارد مرحله تعیین نام کاربری پایگاه داده وردپرس و رمز پایگاه داده وردپرس شده و در نهایت دیتابیس خودتون رو بسازید.

برای اینکه مراحل بازگردانی بکاپ در وردپرس رو کمتر کنید بهتره دیتابیس جدیدی که ایجاد می‌کنید از همون نام دیتابیس، نام کاربری و رمزی که قبلا برای دیتابیس داشتید استفاده کنید. در این صورت نیازی به طی مرحله چهارم برای بازگردانی بک آپ در وردپرس ندارید. اما اگر اطلاعات دیتابیس با اطلاعات دیتابیس قبلی یکی نباشه حتما باید مرحله آخر رو هم انجام بدین.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

پس از اینکه روی دکمه Next Step کلیک کنید به صفحه‌ای مشابه تصویر زیر هدایت میشید که در اون میتونید نام کاربری پایگاه داده و رمز پایگاه داده رو انتخاب کنید و در نهایت پایگاه داده خودتونو ایجاد کنید. با استفاده از دکمه Password Generator قادر خواهید بود تا یک رمز قوی که سی پل به صورت خودکار برای سما میسازه ایجاد کنید و از اون برای رمز پایگاه داده خودتون استفاده کنید. در این مرحله دقت کافی را داشته باشید که رمز رو در جایی مطمئن کپی کنید و اونو هیچوقت فراموش نکنید چرا که در آینده و در مراحل بعد به این رمز و نام‌های انتخاب شده احتیاج پیدا خواهید کرد.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

در نهایت پس از پر کردن کلیه فیلدهای بالا به صفحه دیگری مشابه تصویر زیر هدایت خواهید شد، در این مرحله تیک گزینه ی ALL PRIVILEGES رو بزنین و روی next step کلیک کنین تا ارتباط بین یوزر و پایگاه داده برقرار بشه و سطح دسترسی های یوزر هم تصحیح بشه.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

بعد از کلیک روی Next Step در این مرحله پایگاه داده به درستی ساخته شده و پیغام موفقیت آمیز بودن اون به شما نمایش داده میشود.

مرحله سوم: درون ریزی دیتابیس

حالا که دیتابیس رو ساختید باید به phpmyadmin مراجعه کرده و با انتخاب دیتابیس ساخته شده درون ریزی فایل بک اپ دیتابیس رو هم انجام بدین. برای این منظور به صفحه اصلی کنترل پنل در هاست سی پنل مراجعه کنید و از قسمت databases گزینه‌ی phpmyadmin رو مشابه اونچه که در تصویر زیر میبینید انتخاب کنید.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

بعد از ورود به phpmyadmin، پایگاه داده‌ی جدید رو که در مرحله دوم با همدیگه ساختیم را انتخاب کنید و مشابه تصویر زیر روی دکمه import که در بالای صفحه قرار داره کلیک کنید.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

حالا تو صفحه import روی Chhose File کلیک کرده و فایل .sql ذخیره شده رو که قبلا ازش بک آپ تهیه کردید رو انتخاب کنید که تو این آموزش فایل بک آپ دیتابیس من با نام mizbanorg_backup.sql در کامپیوتر ذخیره شده که باید اونو انتخاب کنید و در نهایت با کلیک روی دکمه go که در انتهای صفحه قرار داره عملیات ایمپورت اطلاعات پایگاه داده رو انجام بدین تا در نهایت در باکسی که با رنگ سبز به شما نشون داده میشه پیغام موفقیت آمیز بودن مراحل درون ریزی دیتابیس رو مشاهده کنید.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

تا اینجای کار اگه اطلاعات دیتابیس جدیدی که ساختید با اطلاعات دیتابیس سایت که موقع بک آپ گیری در وردپرس وجود داشت یکی بوده باشه کار به اتمام رسیده و عملیات بازگردانی بک آپ وردپرس به اتمام رسیده و با زدن آدرس سایت میتونید ببینید که بدون هیچ مشکلی فایل بکاپ وردپرس بازیابی شده و سایت با نسخه بک آپ وردپرس که ریستور کردید در دسترس خواهد بود. اما اگه به هر دلیلی مثل لو رفتن اطلاعات دیتابیس یا فراموش کردن، موقع ساخت دیتابیس جدید از اطلاعات دیتابیس اصلی که شامل نام کاربری، نام دیتابیس و رمز دیتابیس هست استفاده نکردید باید مرحله بعدی رو هم برای اتمام کار طی کنید.

مرحله چهارم: ویرایش فایل wp-config.php

توی این مرحله باید به File Manager هاست مراجعه کرده و به دنبال فایل wp-config.php بگردید. سپس روی این فایل راست کلیک کرده و دکمه Edit رو انتخاب کنید تا صفحه ویرایش فایل برای تغییر اطلاعات دیتابیس براتون باز بشه.

نحوه بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس | بکاپ گیری کامل از وردپرس

بعد از باز شدن صفحه ویرایش فایل مشابه تصویر زیر اطلاعات دیتابیس جدید وردپرس که درون ریزی فایل بک آپ وردپرس رو در اون انجام دادید را وارد کرده و فایل رو ذخیره کنید.

بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس

بعد از ذخیره این فایل کافیه آدرس سایت رو باز کرده و ببینید که فایل بک آپ به درستی ریستور شده و سایت بدون هیچ مشکلی در دسترس خواهد بود.

امیدوارم این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشه و با استفاده از این آموزش تونسته باشید نسبت به بکاپ گیری و بازگردانی بک آپ وردپرس اقدام کنید. در صورتی که در رابطه با این آموزش و نحوه گرفتن بک آپ در وردپرس و بازگردانی بک آپ در وردپرس سوال یا مشکلی داشتید در بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشم.

هاست مخصوص وردپرس

۴٫۷
/
۵
(
۵۲

امتیاز

)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 471 views بار دسته بندی : سیستم مدیریت محتوا تاريخ : 9 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها