آموزش وردپرس آموزش رفع خطای Minify HTML در gtmetrix - وب آکا

تو جلسه قبلی به رفع خطای Avoid bad requests در GTmetrix پرداختیم که در بیشتر موارد جزو خطاهایی هست که در اکثر تست هایی که برای بررسی سرعت سایت انجام میگیره به وجود میاد و یاد گرفتیم که چطور خطایابی کرده و برطرف کنیم. حالا تو این آموزش هم قصد دارم به نحوه رفع خطای Minify HTML در gtmetrix بپردازم که با استفاده از این آموزش میتونید به minify کردن صفحات در وردپرس و یا هر سیستم مدیریت محتوا بپردازید. منظور از Minify HTML این هست که صفحات سایت ما که در قالب HTML برای مرورگر نمایش داده میشن رو طوری کنیم که تا جای ممکن از فضای اون بکاهیم.

اگر با HTML آشنایی داشته باشید همیشه یک سند html که می‌سازیم هر بخش از این سند دارای کدهایی هست که در هر خط وارد می‌کنیم که نمونه‌ای از اونو در زیر می‌بینید.


    


.
.
.



همونطور که در نمونه بالا میبینید هر بخش از تگ‌ها در یک خط به صورت مرتب شده قرار گرفتند که برای کسی که در حال کدنویسی هست قابل خوانا باشه و به راحتی بتونه کدها رو از هم تفکیک و آنالیز بکنه. اما بدی که این روش داره اینه که همین فضاهای خالی و اینترهای مکرر که برای جدا کردن هر بخش می‌زنیم باعث ایجاد فضای هرز میشه که حجم صفحه رو افزایش میده، پس بهتره که بیام و با کنار هم قرار دادن کدها از حجم کلی فایل کم کنیم، هر چند که در کمترین حد ممکن هم حجم یک فایل کم بشه. البته موضوع فقط حجم نیست. توی این حالت مشکل دیگه که وجود داره اینه که موقع خوندن از سرور و ارسال درخواست از یک صفحه خط به خط باید چک بشه که باعث میشه مدت خوندن کل خطوط و رسیدن به انتهای اون مدت بیشتر طول بکشه. نمونه کد بالا رو میشه به شکل زیر وارد کرد که به شکل فشرده و minify شده است.

...

آموزش رفع خطای Minify HTML در gtmetrix

خب، تا اینجای کار با ذکر یک مثال توضیح دادم که منظور از Minify کردن یک سند در HTML این هست که کدها را به صورت خلاصه بنویسیم و از فضاهای خالی که باعث بیشتر شدن حجم و افزایش مدت زمان خوندن میشه جلوگیری کنید. گاهی اوقات هم در برخی خطوط توضیحاتی درج میشه که برای توسعه دهنده کاربردی هست، اما برای کسی که نیاز به مشاهده این سند داره کاربردی نداره. این خلاصه نویسی در کدها فقط مختص زبان HTML نیست و در زبان‌های دیگه هم میتونید با بهینه سازی کردنش سرعت لود رو بهتر کنید. به صورت کلی minify کردن و کاهش حجم اسناد html میتونه در سه حالت ممکن وجود داشته باشه.

۱٫ Minify HTML برای سایت‌های استاتیک

توی این حالت سایت شما بدون هیچگونه CMS طراحی شده و از دیتابیسی هم استفاده نمی‌کنید. تنها فایل‌هایی که دارید شامل اسناد HTML، CSS، جاوا اسکریپت و… هستند که برای طراحی ظاهری مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای مینیفای کردنشون کافیه به همون روش مثال بالا اقدام کنید. برای این کار هم میتونید از سایت‌های آنلاین استفاده کنید که ب کلیک روی دکمه زیر میتونید به یکی از این سایت‌ها دسترسی داشته باشید.

minifycode.com

بعد از اینکه وارد این سایت شدید، کافیه مشابه تصویر زیر کدهایی که در سند HTML شما قرار داره رو کپی کرده و در باکس این سایت قرار بدین.

رفع خطای Minify HTML در gtmetrix و افزایش سرعت سایت

بعد از قرار دادن کدها روی دکمه Minify HTML که کلیک کنید کدهای شما به صورت فشرده شده تهیه شده و مثل نمونه زیر بهتون نمایش داده میشه که با قرار دادن در سند HTML میتونید فضاهای خالی و کدهای توضیحات و غیرکاربردی رو حذف کنید و هم اینکه از حجم فایل کم کنید.

رفع خطای Minify HTML در gtmetrix و افزایش سرعت سایت

۲٫ Minify HTML برای سایت‌های پویا

این روش به درد سایت‌هایی میخوره که از CMS برای این کار استفاده می‌کننند و محتوا مربوط به سایت از طریق دیتابیس در دسترس کاربران قرار میگیره. در این حالت شما فایل HTML ندارید که بتونید به روش بالا کدهای موجود در اون رو بهینه کنید. شاید فکر کنید که مثلا چون وردپرس با زبان PHP طراحی شده پس میشه به همین روش عمل کرد و کدها رو بهینه کرد. اما در این مورد اشتباه هست، چرا که زبان php سمت سرور هست و داده‌هایی رو از سرور میخونه و به شما نمایش میده. پس چه کدها به صورت مرتب نوشته شده باشن و چه به صورت فشرده شده در هر صورت تاثیری در نتیجه نهایی که در اختیار کاربر قرار میگیره ندارند.

برای این حالت باید از افزونه‌های فشرده ساز استفاده کنید. برای این کار هم افزونه‌های مختلفی ساخته شده که هر کدوم قابلیت‌ها و امکانات خاصی رو به شما میده. اما پیشنهاد می‌کنم برای این کار از افزونه‌ای استفاده کنید که امکانات بیشتری در اختیارتون قرار بده که بتونید علاوه بر minify html وردپرس قادر باشید که فایل‌های دیگه مثل جاوا اسکریپت و CSS رو هم فشرده کنید. تا به امروز چند افزونه در پایگاه دانش میزبان‌فا برای این کار معرفی کردم که میتونید با مراجعه به مقالات آموزش نحوه نصب افزونه wp rocket جهت افزایش سرعت سایت و آموزش فشرده سازی فایل‌ها در وردپرس و افزایش سرعت سایت با این افزونه‌ها آشنا شده و ازشون استفاده کنید.

۳٫ استفاده از CDN

دو روش قبلی به شکلی بودن که میتونستید فایل‌ها رو بهینه کنید. اما یه حالتی هم وجود داره که با استفاده از این حالت علاوه بر اینکه میتونید همین کار فشرده سازی فایل‌های HTML رو پیاده سازی کنید، به دلیل استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN این امکان رو هم دارید که داده‌ها رو بر روی بستری به کاربران ارائه بدین که بر اساس موقعیت جغرافیایی از نزدیک‌ترین سرور براشون در دسترس بگیره. این کار میتونه باعث افزایش چند برابری سرعت سایت شما هم بشه.

برای این کار میتونید از کلودفلر استفاده کنید. قبل از هر کاری به راهنمای آموزش استفاده از Cloud Flare  مراجعه کنید و DNS های دامنه خودتون رو روی کلودفلر تنظیم کنید. سپس در پنل کاربری کلودفلر مشابه تصویر زیر روی گزینه SPEED کلیک کرده و تیک سه گزینه javascript، css و HTML رو فعال کنید.

رفع خطای Minify HTML در gtmetrix و افزایش سرعت سایت

با فعال کردن این گزینه کلیه فایل‌های سایت شما که روی سرورهای کلودفلر قرار دارند فشرده سازی شده و در زمان کوتاه‌تر و با سرعت بیشتری در دسترس خواهند بود.

امیدوارم که این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشه و با استفاده ازش تونسته باشید اقدام به فشرده سازی فایل‌های HTML در وردپرس و یا هر سایت ساز دیگه بکنید و خطای Minify HTML در gtmetrix را رفع کنید. در صورتی که در رابطه با این آموزش سوال یا مشکلی داشتید از بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشم.

۳٫۵
/
۵
(
۴

امتیاز

)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 389 views بار دسته بندی : سیستم مدیریت محتوا تاريخ : 9 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها