آموزش وردپرس ریدایرکت ۳۰۱ چیست و چه کاربردی دارد؟ - وب آکا

ریدایرکت به معنی تغییر مسیر است. این تغییر مسیر برای صفحات وبسایت ها به دلایل مختلفی انجام صورت می گیرد. ریدایرکت ۳۰۱ نوعی تغییر مسیر است که در آن علاوه بر تغییر مسیر بازدید کنندگان، خزنده های موتورهای جستجوگر نیز آنرا به عنوان ریدایرکت دائمی در نظر می گیرند و اعتبار صفحه قدیمی را به صفحه جدید منتقل می کنند. در این مطلب بر روی ریدایرکت ۳۰۱ بحث خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که چه کاربردی دارد. دعوت می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

ریدایرکت ۳۰۱ چیست

زمانی که قصد تغییر URL یا تغییر دامنه داریم برای انتقال اعتبار صفحات قدیمی به صفحات جدید به ریدایرکت ۳۰۱ نیاز داریم. ریدایرکت ۳۰۱ علاوه بر تغییر مسیر کاربران و ربات ها، اعتبار صفحه ( چه اعتبار خوب و چه اعتبار بد ) را نیز منتقل می کند که یکی از مباحث سئوی داخلی به شمار میرود. در ریدایرکت ۳۰۱ ممکن است تغییرات بصورت زیر باشد:

  • تغییر URL در یک سایت – برای مثال ریدایرکت از صفحه A به B
  • تغییر پروتکل یک سایت – ریدایرکت از http به https و بالعکس
  • تغییر مسیر از صفحه یک سایت به صفحه سایت دیگر
  • جمع یا ترکیبی از موارد فوق

بسته به شرایط می توانیم از موارد فوق برای ریدایرکت ۳۰۱ استفاده نماییم. معمولا ریدایرکت ۳۰۱ برای موارد زیر استفاده می شود:

  • نصب گواهی امنیتی SSL و یا حذف آن
  • تغییر آدرس و ساختار صفحات سایت
  • تغییر آدرس یک سایت به آدرس دیگر
  • انتقال صفحات قدیمی و بلااستفاده به صفحات جدید و باکیفیت

تاثیر ریدایرکت ۳۰۱ در سئو سایت

هر صفحه ای که در گوگل به اصطلاح ایندکس می شود ( در نتایج گوگل ثبت می شود ) یک اعتبار دارد. این اعتبار می تواند منفی یا مثبت بود و مقدار آن کم یا زیاد باشد. بر اساس همین اعتبار نیز رتبه ها در نتایج گوگل مشخص می شود. در واقع هر صفحه اعتبار بالاتری با توجه به معیارهای گوگل داشته باشد رتبه بالاتری در نتایج خواهد داشت. اگر بخواهیم تغییر آدرس برای صفحه ای که اعتبار بالایی در گوگل دارد انجام دهیم بدون ریدایرکت ۳۰۱ ، اعتبار آن از بین رفته و تبدیل به یک صفحه بدون اعتبار خواهد شد. به همین جهت برای انتقال این اعتبار می بایست از ریدایرکت دائمی یا همان ۳۰۱ استفاده کنیم.

ریدایرکت 301
ریدایرکت ۳۰۱

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید در ریدایرکت ۳۰۱ علاوه بر تغییر آدرس، انتقال کاربر و ربات ها، اعتبار صفحه نیز منتقل می شود اما در ریدایرکت ۳۰۲ همه موارد ریدایرکت ۳۰۱ به غیر از انتقال اعتبار صورت می گیرد.

آموزش ریدایرکت ۳۰۱

ریدایرکت ۳۰۱ بصورت دستی یا از طریق افزونه ها و برنامه نویسی قابل انجام است. در این مطلب ریدایرکت دائمی ۳۰۱ با htaccess و افزونه Yoast SEO آموزش داده می شود. اگر قصد دارید بر روی وردپرس سایت خود از گواهی SSL استفاده نمایید پیشنهاد می کنیم آموزش نحوه نصب SSL روی وردپرس را مطالعه نمایید که در آن نحوه ریدایرکت سایت از پروتکل http به https بصورت کامل آموزش داده شده است. همچنین پیشنهاد می کنیم دو مطلب زیر را نیز مطالعه نمایید.

در ادامه آموزش ریدایرکت ۳۰۱ بصورت دستی با htaccess به شما آموزش داده می شود.

فرض کنید صفحه ای بصورت domain.com/1 را می خواهیم به صفحه domain.com/2 ریدایرکت کنیم. در این صورت می بایست مقدار زیر را در htaccess وارد نمایید تا صفحه ۱ به صفحه ۲ بصورت ۳۰۱ (دائمی) منتقل شود.

Redirect 301 /1 /2

فرض کنید صفحه ای بصورت domain.com/1 را می خواهیم به صفحه domain.net/2 ریدایرکت کنیم. در این صورت می بایست مقدار زیر را در htaccess وارد نمایید تا صفحه ۱ به صفحه ۲ بصورت ۳۰۱ (دائمی) منتقل شود.

Redirect 301 /1 http://domain.net/2

در انتها اگر سوال یا ابهامی در این خصوص دارید لطفا آنرا در بخش نظرات مطرح کنید تا به آنها پاسخ داده شود.

۴٫۲
/
۵
(
۸

امتیاز

)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 632 views بار دسته بندی : سئو و بهینه سازی تاريخ : 9 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها