آموزش وردپرس آموزش کامل ساخت فروشگاه اینترنتی - وب آکا

شاید شما هم مثل خیلی از افراد دیگه، وقتی به یک سایت یا فروشگاه آنلاین در اینترنت برخورد می‌کنید، خیلی سریع ایده ساخت فروشگاه اینترنتی به ذهنتون بیاد و به فکر ساختش باشید. شکی نیست که علت اصلی به وجود اومدن اکثر سایت‌های فروشگاهی همین مسئله بوده باشه. بنابراین شروع به جستجو در اینترنت برای آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی رایگان می‌کنید و با حجم بسیار زیادی از مقالات و روش‌های گوناگونی که برای ساخت سایت فروشگاهی وجود داره، مواجه می‌شوید. این مسئله باعث سردرگمی شما شده و مات و مبهوت در بین انتخاب گزینه‌های بسیار زیادی که برای انتخاب سیستم فروشگاه ساز اینترنتی وجود داره خواهید موند. در این آموزش از پایگاه دانش میزبان‌ فا قصد دارم به معرفی روش‌های مختلفی که برای ساخت فروشگاه اینترنتی حرفه ای و معرفی انواع فروشگاه ساز آنلاین وجود داره بپردازم و در قالب یک آموزش خلاصه‌وار و به صورت صفر تا صدی، روش راه اندازی فروشگاه اینترنتی رایگان رو به شما آموزش بدم. در این آموزش سعی کردم کلیه مراحلی که برای ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس یا هر سیستم دیگه رو توضیح بدم. پس اگر هنوز نمیدونید که یک فروشگاهی اینترنتی رو چطور راه‌اندازی کنید یا اینکه بین انتخاب سیستم‌های فروشگاه ساز گیر افتادید، تا انتهای این مقاله همراه باشید.

در این راهنمای آموزشی با اوصول اولیه و کلی راه اندازی فروشگاه اینترنتی آشنا خواهید شد از جمله:

  • انتخاب محل مناسب برای ساخت فروشگاه اینترنتی
  • انتخاب نام مناسب برای فروشگاه اینترنتی
  • طراحی و ساخت نمای داخلی فروشگاه
  • نقش فروشگاه سازها در ساخت فروشگاه اینترنتی
  • فروشگاه ساز اشتراکی یا استفاده از CMS آماده؟

آموزش صفر تا صد ساخت فروشگاه اینترنتی

درست مثل ساختن یک فروشگاه فیزیکی(کسب و کار سنتی)، ساخت وب سایت فروشگاهی هم مراحل خاص خودش رو داره که باید به ترتیب اونارو اجرا کنید. در طی مراحل ساخت فروشگاه آنلاین باید به این موضوع اهمیت بدین، چرا که در نتیجه نهایی کار شما تأثیر بسیار زیادی میزاره. به همین دلیل برای درک بهتر موضوع و تفهیم ساده‌تر ساخت سایت فروشگاهی، سعی می‌کنم به صورت همزمان که آموزشش رو توضیح میدم به ایجاد ارتباط با یک فروشگاه سنتی هم بپردازم.

گام اول: انتخاب محل مناسب برای ساخت فروشگاه اینترنتی

وقتی قصد ساخت یک فروشگاه فیزیکی در نقطه‌ای از شهر داریم، قبل از هر کاری به دنبال محلی می‌گردیم که بیشترین تردد رو داشته باشه و نسبت به محصولی که میفروشیم، افراد مختلف به راحتی و در نزدیک‌ترین مکان در دسترس ما باشند. بنابراین سعی داریم که مکانی که انتخاب می‌کنیم ویژگی‌های زیر را دارا باشد.

  • جمعیت‌شناسی و آشنایی با فرهنگ خرید افراد محل
  • مسیر پیاده‌روی
  • دسترسی پذیری و دارای محل پارک مناسب
  • وجود شرایط رقابتی با سایر فروشگاه‌ها
  • مجاورت با فروشگاه‌های مرتبط و وابسته
  • و…

در مورد طراحی سایت فروشگاه اینترنتی هم باید همین روند را دنبال کنیم و بر اساس شرایط موجود بهترین انتخاب رو داشته باشیم. گام اول انتخاب ‌هاست و فضای میزبانی (Host) مناسب هست.

معمولا شرکت‌هایی که در حوزه ارائه ‌هاست فعالیت دارند، به مشتریان توصیه می کنند که در ابتدای کار از فضای کمتری استفاده کنند تا هزینه کمتری براشون داشته باشه. اما به مرور زمان و با افزایش تعداد مراجعه کنندگان به فروشگاه اینترنتی و حجم اطلاعات، محصولات و داده‌های سایت، به فضای میزبانی بیشتری نیاز پیدا می‌کنیم که مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری برای ارتقا هاست خواهیم بود. در وب آکا سرویس های هاست اشتراکی ایران برای شروع کار و راه اندازی یک کسب و کار نوپا پیشنهاد شده است:

هاست اشتراکی ایران

انتخاب هاست مناسب از این جهت اهمیت داره که سرعت لود سایت، پشتیبانی از حجم اطلاعات بارگذاری شده، امنیت وب سایت، پاسخگویی و پشتیبانی، قابلیت ساپورت کردن از بازدید بالای سایت و سایر موارد مرتبط با فروشگاه آنلاین در این زمینه تامین بکنه.

گام دوم: انتخاب نام مناسب برای فروشگاه اینترنتی

در هر حوزه‌ای که قصد ساخت فروشگاه اینترنتی دارید، باید یک نام متناسب و جذاب انتخاب کنید که با زمینه فعالیت شما ارتباط داشته باشه و مشتری به راحتی بتونه باهاش ارتباط برقرار بکنه. در حقیقت اسم فروشگاه به عنوان کارت ویزیت کسب و کار ما محسوب میشه که نقش مهمی در معرفی و جذب مشتریان به فروشگاه خواهد داشت. نام کسب و کار شما نشان از برند و اعتماد مشتری به شما خواهد داشت.

این مرحله به عنوان انتخاب دامنه (Domain) با استفاده از یک شرکت ثبت کننده دامنه شناخته میشه، که نام فروشگاه شما را تحت عناوین مختلف ثبت کرده و از این لحظه به بعد فروشگاه اینترنتی با این عنوان شناخته خواهد شد.

دامنه فروشگاه اینترنتی باید به شکلی انتخاب بشه که پیدا کردنش در بین میلیون‌ها وب سایت راحت باشه و نمونه‌های مشابه کمتری با همین نام‌ها و کلمات تشکیل دهنده اون وجود داشته باشه. ثبت دامنه، هزینه‌ی کمی داره اما استراتژی مناسب و توجه به فاکتورهای خرید دامنه میتونه تأثیر بزرگی بر آینده کسب و کار اینترنتی شما داشته باشه.

خرید دامنه

انتخاب دامنه و استراتژی‌های مربوط به کسب و کار اینترنتی مبحث بسیار پیچیده‌ای هست که پرداختن بهش نیازمند یک مبحث جداست که پیش از این در مقاله راهنمای انتخاب دامنه مناسب به این موضوع پرداخته شده و میتونید ازش استفاده کنید.

گام سوم: طراحی و ساخت نمای داخلی فروشگاه

حالا که هاست و دامنه رو انتخاب کردیم، باید به سراغ ساخت سایت رفته و با طی مراحل ساخت سایت فروشگاهی، سایتمون رو راه‌اندازی کنیم. اما از اونجایی که انتخاب سیستم سایت ساز مناسب برای فروشگاه یک طرف دیگه قضیه رو در بر میگیره، ابتدا باید بهترین سیستم فروشگاه ساز مناسب خودمونو انتخاب کنیم. در مورد فروشگاه اینترنتی و سایت‌های فروشگاهی، این مرحله به عنوان انتخاب یک cms یا سیستم مدیریت محتوا شناخته میشه. ولی در عین حال، احتمالا برای افراد تازه کار چندان ساده نیست. به طور مثال کسانی که دوست دارند یک فروشگاه فیزیکی شیک و مشتری پسند داشته باشند، معمولا از طراحان دکوراسیون برای فضای داخلی فروشگاه استفاده می‌کنند.

اما در مورد طراحی سایت فروشگاه اینترنتی این مرحله به صورت انتخاب سیستم فروشگاه ساز معرفی میشه که تقریبا بخش اصلی هزینه راه اندازی سایت متوجه این مسئله خواهد بود. در زمان انتخاب سیستم مدیریت محتوا یا فروشگاه ساز آنلاین باید توجه کنید که امکانات اصلی مثل موارد زیر رو در سیستم وجود داشته باشه.

  • امکان مقایسه محصول
  • نقد و بررسی محصولات
  • سیستم نظردهی کاربران
  • امکان ارسال مطلب و مقاله
  • درج و افزودن محصول به فروشگاه
  • دسته بندی و انتخاب برند محصولات
  • و…

از لحاظ گرافیکی، در ظاهر فروشگاه هم باید مثل ویترین و دکوراسیون فروشگاه فیزیکی که منجر به جذب مشتری و افزایش فروش میشه، از قالب مناسب و طراحی شیک استفاده کنید. برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا برای ایجاد فروشگاه اینترنتی عبارتند از:

  • ووکامرس
  • جوملا
  • مجنتو
  • اپن کارت
  • پرستاشاپ

در این سیستم‌ها دست شما در انتخاب امکانات و توسعه سیستم کاملا باز هست و مدیریت کاملی روی آنها دارید. ولی در صورتی که قصد استفاده از سیستمی دارید که کار شما رو ساده‌تر بکنه (که البته بیشتر مناسب افراد مبتدی و کسانی که محصولات کمی دارند میشه) می‌تونید از سیستم‌های فروشگاه ساز اشتراکی استفاده کنید که نمونه‌های زیر از بهترین اونها هستند.

  • پرتال
  • شاپفا
  • سبد خرید
  • وبزی
  • سازیتو
  • کاموا
  • سی فایو

به معرفی تعدادی از فروشگاه سازهای مطرح پرداختیم اما اگر تمایل دارید با بهترین فروشگاه های سازها آشنا شوید و بدانید با یکدیگر چه تفاوت هایی دارند راهنمای جامع زیر را مطالعه کنید:

معرفی بهترین سیستم‌های فروشگاه ساز

این نوع فروشگاه سازها نیازی به فضای هاست ندارند. کافیه با مراجعه به سایت هر سیستم، ثبت نام کرده و بر اساس امکاناتی که به شما ارائه میدن یکی از پلان‌های رایگان یا پولی را برای ساخت فروشگاه انتخاب کنید. همچنین میتونید با استفاده از قابلیت اتصال دامنه به فروشگاه که این سیستم‌ها دارند، از دامنه اختصاصی خودتون برای فروشگاه اینترنتی استفاده کنید.

نقش فروشگاه سازها در ساخت فروشگاه اینترنتی

ظهور فروشگاه‌های اینترنتی باعث شده که در مبحث طراحی سایت واژه جدید یا بهتره بگیم دسته بندی جدیدی تحت عنوان طراحی فروشگاه اینترنتی یا طراحی سایت فروشگاهی وارد بشه که تمرکزش روی ایجاد بستر مناسب برای ساخت فروشگاه اینترنتی هست. کسانی که در گذشته با وبلاگ نویسی سر و کار داشتند و مدت زیادی در حال وبلاگ نویسی بودن، این موضوع را بیشتر درک خواهند کرد و نقش فروشگاه سازها را در طراحی سایت راحت‌تر قبول دارند. چرا که مرحله به مرحله رشد و ظهور فروشگاه‌های آنلاین رو به چشم دیدن. طبق توضیحات بالا برای انتخاب سیستم مناسب برای سایت فروشگاهی حتما متوجه شدین که به صورت کلی دو انتخاب برای ساخت فروشگاه اینترنتی خواهید داشت که عبارتند از:

  1. فروشگاه ساز رایگان: این نوع فروشگاه سازها به صورت رایگان عرضه میشن که باید در دسته بندی CMS قرارشون بدیم. نام این فروشگاه سازها از واژه انگلیسی Open Source گرفته شده که مشخصات کلی این فروشگاه سازها را تعریف می‌کنند.
  2. فروشگاه ساز اشتراکی: این نوع از فروشگاه سازها هم به دو صورت رایگان و پولی عرضه میشن که عنوان این فروشگاه سازها نیز از واژه انگلیسی Software as a Service گرفته شده که یک گروه پشتیبان در کنترل و راه اندازی فروشگاه اینترنتی نقش داره.

۱٫ فروشگاه سازهای رایگان

فروشگاه سازهای رایگان به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا آماده (CMS) شناخته میشن که امکان ساخت فروشگاه بدون نیاز به اطلاعات و مهارت برنامه نویسی رو به شما خواهند داد. در این سیستم‌ها شخصی کمک کننده شما نخواهد بود و صفر تا صد ساخت فروشگاه اینترنتی در دستان شماست. برای استفاده از این سیستم‌ها نیاز به هاست و دامنه اختصاصی خودتون دارید که شامل نصب cms (سیستم مدیریت محتوا)، نصب پلاگین‌های مورد نیاز، فارسی سازی، نصب قالب و… خواهد بود. همه این مراحل رو باید خودتون به تنهایی طی کنید یا اینکه با صرف هزینه از کسانی که در این زمینه آشنایی دارند بخواین که فروشگاه شما را راه‌اندازی کنند. از جمله بهترین سیستم مدیریت محتوا می توان به وردپرس اشاره نموده که علاوه بر سادگی قابلیت توسعه پذیری بالایی نیز دارد.

آموزش رایگان وردپرس

البته آموزش‌های رایگان بسیار زیادی برای این سیستم‌ها در سطح اینترنت هم وجود داره که به صورت خودآموز می‌تونید با نحوه کار کردن این سیستم‌ها آشنا بشید.

مزایای سیستم های مدیریت محتوا برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی
  • کاملا رایگان و متن باز
  • سئو و بهینه سازی عالی
  • قابلیت توسعه و افزایش امکانات
  • وجود جامعه بزرگی از توسعه دهنده‌ها
  • دسترسی به افزونه‌های متنوع برای افزودن امکانات
  • دسترسی به قالب‌های متنوع برای تغییر ظاهر فروشگاه
  • وجود مستندات و راهنمای نوشتاری به زبان فارسی و انگلیسی
معایب سیستم‌های مدیریت محتوا برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

از اونجایی که هسته‌ی این سیستم‌ها به صورت رایگان در اختیار شما می‌گیره، برای ایجاد قالب، پلاگین و پشتیبانی نیاز به افراد متخصص دارید که در این بین نیازمند صرف هزینه خواهید بود. البته این هزینه‌ها به شکلی نیست که برای کوچکترین چیزی هزینه کنید. چرا که مزیت اصلی سیستم‌های اپن سورس که دسترسی به جامعه بزرگی از توسعه دهنده‌ها و مستندات هست، به پلاگین‌ها و قالب‌های رایگان بسیار زیادی در وبسایت رسمی این سیستم‌ها نیز دسترسی دارید. اما از اونجایی که نیاز به فارسی سازی یا برخی تغییرات پیدا خواهید کرد، شاید در موارد بسیار کمی نیاز به پرداخت هزینه برای شخصی سازی یا خرید محصولاتی که امکانات بیشتری در اختیار شما خواهند گذاشت پیدا کنید.

  • قبل از اینکه وارد این حیطه بشید با آموزش‌ها و مقالات رایگانی که برای این سیستم‌های فروشگاهی وجود داره یک آشنایی مناسب پیدا کنید و سعی کنید تا جای ممکن یادگیری خودتونو افزایش داده و به‌روز باشید.
  • این سیستم ها قالب‌های متنوع و زیادی رو ارائه میدن ولی قالب های رایگانی که برای این سیستم‌ها وجود داره از زبان‌های انگلیسی ترجمه شده. بنابراین برای استفاده ازشون نیاز به ترجمه و راست چین کردن دارید.
  • به دلیل متن باز و پرکاربرد بودن، بیشتر مورد حمله و هک قرار دارند و باید در افزایش امنیت نهایت تلاش خودتونو بکنید. البته از این نظر نباید زیاد نگران باشید، چرا که در مقایسه با سیستم اختصاصی جامعه بزرگی از برنامه نویسان برای این سیستم‌ها وجود دارند که به محض یافتن یک راه نفوذ سریعا با یک بروزرسانی ساده این موارد را مرتفع می‌کنند.
  • سرعت کمتر سیستم به دلیل استفاده نامناسب و غیر اصولی از افزونه‌ها که باید نهایت دقت در این مسائل فنی را برای انتخاب افزونه مناسب داشته باشید.

۲٫ فروشگاه سازهای اشتراکی

این نوع فروشگاه سازها به صورت رایگان عرضه میشن و کافییه به سایتشون رفته و ثبت نام کنید. سپس بر اساس پلان‌های مختلفی که به صورت رایگان و پولی عرضه میکنن و هر کدوم از این پلان‌ها هم امکانات خاصی رو در اختیار شما قرار میده یکیشونو انتخاب کنید. سپس از بین قالب‌ها و امکاناتی که برای هر پلن در اختیار شما قرار داده میشه فروشگاه رو شخصی سازی کرده و راه‌اندازی کنید.

مزایای سیستم های فروشگاه اشتراکی
  • هزینه کم یا رایگان بودن
  • دسترسی به پشتیبانی سیستم
  • عدم نیاز به هاست اختصاصی
  • دسترسی به قالب‌های متنواع و فارسی
معایب سیستم‌های فروشگاه اشتراکی
  • عدم دسترسی کامل به فروشگاه
  • غیر قابل توسعه بودن توسط خود شما
  • محدودیت در توسعه و افزایش امکانات
  • تامین امنیت از سوی ارائه دهنده خدمات که افراد محدودی در توسعه آن نقش دارند و به همین دلیل اگر راه نفوذی در این سیستم ها ایجاد بشه تا به‌روزرسانی و رفع مشکل ممکنه مدتی طول بکشه.
  • عدم دسترسی به سئو مناسب برای بهینه سازی سایت

فروشگاه ساز اشتراکی یا استفاده از CMS آماده؟

شاید پاسخ دادن به این سؤال کمی سلیقه‌ای و به تجربه افراد ارتباط داشته باشه، اما آشنایی با خدمات مختلف هر کدوم از این دو گروه میتونه مسیر انتخاب بین یکی از این دو گزینه را روشن بکنه. برای افرادی که حرفه‌ای هستند و تجربه بالا و طولانی مدت در استفاده از این سیستم‌ها دارند و ترجیح می‌دهند که کلیه فعالیتهای پشتیبانی، به روز رسانی قالب، رفع مشکلات سئو و حفظ امنیت وب سایت رو خودشون انجام بدن، فروشگاه سازهای رایگان و استفاده از سیستم‌های CMS آماده بهترین انتخاب خواهد بود.

اما کسانی که در زمینه ایجاد سایت‌ و فروشگاه‌ اینترنتی تجربه چندانی ندارند و به اصطلاح افراد مبتدی و آماتور در این زمینه هستند، بدون شک استفاده از فروشگاه ساز اشتراکی انتخاب بهتری خواهد بود. البته حرفه‌ای‌ها هم میتونن از فروشگاه ساز اشتراکی استفاده کنند و حجم وسیعی از کار خودشونو به گروه پشتیبان واگذار کرده و تمرکز خودشونو شونو بیشتر روی بازاریابی و جذب مشتری معطوف کنند.

اما مسئله انتخاب فروشگاه ساز با استفاده از CMS ها و فروشگاه‌های اشتراکی فقط به حرفه‌ای یا مبتدی بودن ختم نمیشه و مسائل دیگه هم در این موضوع دخیل هستند که شامل موارد زیر هستند.

  • صرفه اقتصادی
  • فراوانی و تعداد محصولات
  • نیازمند امکانات خاص
  • نیاز به پشتیبانی فنی

برای روشن‌تر شدن موضوع میتونید از مقاله معرفی بهترین فروشگاه سازهای رایگان استفاده کرده و بر اساس مقایسه‌ای که بین هر دو گروه از این سیستم‌ها شده، یکیشونو انتخاب کنید. بعد از اینکه سیستم فروشگاهی مناسب خودتونو یافته و انتخاب کردید کافیه کارهای لازم برای نصب و راه‌اندازی رو طی کنید. در فروشگاه‌های اشتراکی این مرحله فقط مربوط به ثبت نام در سایت مورد نظر و طی مراحل برای افزودن محصول و تنظیمات فروشگاه خواهد بود. در CMS های رایگان این موارد شامل خرید هاست، خرید دامنه، نصب و راه‌اندازی سیستم فروشگاهی مورد نظر و انجام مراحل برای افزودن محصول و تنظیمات فروشگاه خواهد بود. جزییاتی از این مراحل نیز در مقاله آموزش رایگان ساخت سایت توضیح داده شده که می‌تونید ازش استفاده کنید.

آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی

۴٫۲/۵ – (۷۴ امتیاز)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 248 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 10 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.