آموزش وردپرس اینفوگرافیک چیست و چه کاربردی دارد؟ - وب آکا

اینفوگرافیک چیست؟ این روزها با دیجیتالی شدن دنیای کسب و کار و آموزش ها این سوال را به دفعات می شنویم. اما واقعا اینفوگرافیک چیست و چه کاربردی دارد؟ به صورت حلاصه می توان گفت اینفوگرافیک یک تصویری بصری ثابت یا متحرک است که به واسطه آن می توان اطلاعات را به صورت ساده و سریع و البته جذاب تر به مخاطب منتقل کرد. نمونه های های مختلفی از انواع اینفوگرافیک وجود دارد که هر کدام بر اساس هدف سازنده انتخاب می شوند. بیایید کمی تخصصی تر به این سوال پاسخ دهیم که کاربرد اینفوگرافیک چیست؟ اینفوگرافیک با هدف آموزش، برندسازی، انتقال سریع تر اطلاعات، جمع آوری داده های آماری، مقایسه اطلاعات و… استفاده می شود. امروزه شاهد استفاد روز افزون از اینفوگرافیک ها برای آموزش و برندسازی هستیم. از انواع اینفوگرافیک می توان به نوع متحرک، نقشه ای، نمودارها، رزومه، لیست و… اساره کرد. اصولا از نرم افزار برای ساخت اینفوگرافیک کمک گرفته می شود اما می توان به ساخت اینفوگرافیک با گوشی هم اقدام نمود که البته این روش برای ساخت محتوای ساده تر مثل تصاویر شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام و…) مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه در این آموزش از پایگاه دانش وب آکا به صورت کامل تشریح می کنیم که اینفوگرافیک چیست و چه کاربردی دارد سپس تمامی نکات مهم در ساخت اینفوگرافیک را با هم بررسی خواهیم کرد. پس تا انتها با ما هرماه باشید. 😍

در راهنمای آموزشی اینفوگرافیک چیست با مباحث زیر آشنا خواهید شد:

  • اینفوگرافیک چیست؟
  • کاربرد اینفوگرافیک چیست؟
  • چگونه یک اینفوگرافیک بسازیم؟
  • تاریخچه اینفوگرافیک به کجا بر می گردد؟
  • انواع اینفوگرافیک چه شکلی هستند؟
  • نکات مهم ساخت اینفوگرافیک 
  • سوالات متداول

اینفوگرافیک چیست؟

جالب است بدانید اینفوگرافیک Infographic ترکیبی از دو واژه information و graphics است. اینفوگرافیک مجموعه ای از متون، تصاویر، المان های گرافیکی و… هستند که یک نمای کلی از موضوع مورد نظر شما را به تصویر می کشند و قدرت درک اطلاعات با یک نگاه را به مخاطب هدیه می کنند. اصولا سعی می شود در ساخت اینفوگرافیک از تصاویر جذاب و چشم نواز و رنگ های زیبا استفاده کرد امروزه با رشد روزافزون دنیای وب و افزایش روند تولید محتوا اینفوگرافیک ها یک ابزار ارزشمند و متمایز برای سبقت از رقبا و ارتباط بصری با مخاطب محسوب می شوند.

حتما می پرسید اینفوگرافیک چیست؟ به عبارت خیلی ساده می توان گفت اینفوگرافیک شامل نمودار، دیاگرام یا تصاویری است که به صورت بصری ارائه شده و هدف از ساخت آن انتقال سریع و جذاب اطلاعات به مخاطب است. جالب است بدانید سرعت انتقال داده از طریق اینفوگرافیک نسبت به یک متن ساده بسیار بالاتر است و از آنجایی که اینفوگرفیک حالت بصری دارد برای مخاطب نیز جذاب تر است. اصولا پیشنهاد می شود از اینفوگرافیک ها در مقالات استفاده شود چرا قدرت درک را افزایش می دهد. اینفوگرافیک ها بهترین نوع ساختار برای داستان سازی، شبکه های اجتماعی و آموزش های کوتاه بشمار می روند.

در حقیقت اینفوگرافیک باعث افزایش جذابیت محتوا، درک بیشتر و افزایش سرعت انتقال اطلاعات خواهد شد. از طرفی احتمال اشتراک گذاری اینفوگرافیک توسط مخاطبین می تواند در رشد کسب و کار شما تاثیرگذار باشد.

کاربرد اینفوگرافیک چیست؟

همانطور که پیش تر نیز ذکر شد اهداف مختلفی برای ساخت اینفوگرافیک وجود دارد اما اصولا برای انتقال کامل و سریع اطلاعات از اینفوگرافیک ها استفاده می شود به گونه ای که مخاطب در کسری از زمان حجم عظیمی از اطلاعات را دریابد. اینفوگرافیک کاربردهای مختلفی دارد از جمله:

  • برای راهنمایی و آموزش بهتر دانش آموزان در مدارس با هدف یادگیری بهتر
  • اشتراک گذاری تاریخچه کار و سوابق
  • برندسازی و جذب مخاطب
  • آموزش و افزایش فروش در شبکه های اجتماعی
  • انتشار در سطح وب برای جذب کاربر
  • افزایش سرعت انتقال اطلاعات به مخاطب
  • و…

چگونه یک اینفوگرافیک بسازیم؟

برای ساخت اینفوگرافیک در مرحله اول به یکسری داده های کیفی نیاز دارید سپس باید فرایند انتقال داده به مخاطب را تحلیل کنید و روشی انتخاب نمایید که چگونه این داده ها را به صورت تصویری در کنار یکدیگر بچینید که علاوه بر جذابیت ظاهری پر بار و مفید باشد. از طرفی می بایست روی محتوا مانور دهید به گونه ای که اطلاعات مهم و کلیدی برجسته باشند به عنوان مثال به راحتی شباهت ها، تفاوت ها، مزایا، معایا، داده های مهم و… در محتوای تصویریری شما قابل تشخیص باشند. در نهایت نیز می بایست به کمک یک ابزار گرافیکی داده های خود را به صورت تصویری طراحی کنید.

آمار و ارقام نشان داده محتوای تصویری ساده، مینیمال، جذاب اما پربار بازخورد بسیار خوبی در میان مخاطبان داشته اند.

ابزارها و نرم افزارهای مختلفی برای ساخت اینفوگرافیک وجود دارد از جمله کاربردی ترین آن ها می توان به فتوشاپ و Adobe Illustrator اشاره کرد. البته نرم افزارهای مختلفی مثل برنامه pixart هم برای تلفن همراه در نظر گرفته شده که می توان تصاویر نسبتا ساده طراحی کرد.

در تصویر زیر یک نمونه ساده اینفوگرافیک را مشاهده می کنید که تصویر یک صفحه وب در دسکتاپ و گوشی موبایل و سایر دستگاه ها را مقایسه کرده است.

تاریخچه اینفوگرافیک به کجا بر می گردد؟

حتما می پرسید اصلا اینفوگرافیک و ایده آن از کجا آمده؟ تاریخچه اینفوگرافیک به کجا و چه زمانی بر می گردد؟ اگر کمی به عقب برگردیم و تاریخچه نیاکان خود را مرور کنیم می بینیم تصاویر بسیار مبهم و البته مفهومی روی سنگ ها، غارها و کتیبه ها طراحی شده می توان گفت تمام این نقاشی ها اولین اینفوگرافیک های تاریخ بوده اند. جالب است بدانید تصاویری از ۳۷۰۰۰ سال پیش از میلاد وجود دارد که فوران یک آتشفشان را نشان می دهند و از اولین نمونه های اینفوگرافیک بشری هستند. 😉 پس از آن نقشه ها به وجود آمدند و کم کم از تصاویر برای انتقال سریع و جذاب اطلاعات کمک گرفته شد. از قرن ۱۸ ببعد آمار و ارقام و اطلاعات به شیوه های مختلف بصری ترسیم شدند و به تدریج به شکل امروزی تکامل یافتند و تقریبا فراگیر شدند.

انواع اینفوگرافیک چه شکلی هستند؟

حتما می پرسید چطور اینفوگرافیک بسازیم؟ اصلا اطلاعات را چطور کنار هم بچینیم و از چه ساختاری برای نمایش داده ها استفاده کنیم؟ نکته بسیار مهمی که قبل از ساخت اینفوگرافیک باید در نظر بگیرید این است که کدام یک از انواع اینفوگرافیک برای شما مناسب تر است و می تواند موثرتر واقع شود؟ ابته می توان از ترکیب انواع اینفوگرافیک ها هم برای افزایش جذابیت و تاثیرگذاری استفاده کرد.

  • اینفوگرافیک بصری
  • اینفوگرافیک لیستی
  • اینفوگرافیک نقشه
  • مقایسه کردن اطلاعات
  • فلوچارت
  • اینفوگرافیک رزومه
  • گیفوگرافیک یا اینفوگرافیک های متحرک
  • و…

۱- اینفوگرافیک بصری

این مدل از اینفوگرافیک ها بسیار کاربردی و محبوب هستند و اغلب در شبکه های اجتماعی و آمورش ها آن را می بینیم. چرا که برای مخاطب بسیار جذاب هستند و احتمال اشتراک گذاری این مدل اینفوگرافیک بسیار زیاد است.

۲- اینفوگرافیک لیستی

اگر محتوای شما شما شامل یکسری مراحل است می بایست اینفوگرافیک خود را به صورت مرحله وار و لیستی بسازید از این سبک استفاده کنید. در این نوع اینفوگرافیک مراحل مختلف انجام یک کار به صورت مرحله به مرحله به کمک اعداد، نمادها یا حتی به صورت پلکانی به تصویر کشیده می شود. این مدل اینفوگرافیک برای نمایش موارد آموزشی و فعالیت های چند مرحله ای بسیار عالی است.

۳- اینفوگرافیک نقشه

یکی از انواع اینفوگرافیک که در رسم موقعیت های جغرافیایی یا نمایش اطلاعات مکانی کاربرد دارد. از این نوع اینفوگرافیک اصولا در طراحی نقشه های سفر استفاده می شود.

۴- مقایسه کردن اطلاعات

نوع دیگری از اینفوگرافیک ها برای مقایسه اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند به این شکل تفاوت ها و شباهت ها، مزایا یا معایا آیتم های مورد نظر را می توان به سادگی و در عین جذابیت به نمایش گذاشت.

۵- فلوچارت

فلوچارت یکی از انواع اینفوگرافیک است که مراحل انجام یک کار یا رسیدن به یک نتیجه خاص را نمایش می دهد. در حقیقت مسیری از فعالیت ها کنار هم چیده می شوند تا به دستاورد نهایی برسید. به عنوان مثال می توان مراحل نصب فتوشاپ روی کامپیوتر را به صورت خانه های ساخته شده در یک جاده ترسیم کرد. هر کدام از این خانه ها یکی از مراحل نصب هستند. مثلا خانه اول جاده دانلود فایل نصبی فتوشاپ است، خانه دوم جاده اکسترکت و شروع نصب و…. خانه قرار گرفته در انهایی جاده هم فتوشاپی است که کامل نصب شده!  در حقیقت شما باید مثل بازی مار و پله این جاده را طی کنید.

۶- اینفوگرافیک رزومه

امروزه برای ارائه رزومه هم از اینفوگرافیک ها استفاده می شود بدین ترتیب خیلی صریح و ساده می توانید رزومه کاری، سوابق، توانایی و مهارت ها و اطلاعات شخصی خود را مختصر و مفید و چشم نواز ارائه کنید. این مدل اینفوگرافیک ها برای جمع آوری اطلاعات کارکنان در سازمان ها بسیار کاربردی است.

۷- گیفوگرافیک یا اینفوگرافیک های متحرک

تا اینجا به جذابیت های اینفوگرافیک و تاثیرگذاری آن پی بردید اما اگر تمایل دارید محتوایی فراتر از اینفوگرافیک با تاثیرگذاری چند برابری داشته باشید، گیفوگرافیک را امتحان کنید! منظور تصاویری به سبک اینفوگرافیک است که متحرک هستند و می توانند مخاطب را جذب خود کنند. حتما می پرسید تفاوتی با ویدیو ندارند!! هزینه و زمان ساخت گیفوگرافیک نسبت به انیمیشن ها بسیار پایین تر است.

نکات مهم ساخت اینفوگرافیک 

خیلی خب حالا که می دانید اینفوگرافیک چیست و با انواع اینفوگرافی آشنا شدید بهتر است با مراحل ساخت آن هم آشنا شوید. اصولا ساخت اینفوگرافیک برای افرادی که تخصص زیادی در زمینه طراحی ندارند  کمی سخت بنظر می رسد ابتدا باید چک لیست زیر را برای خودتان کامل کنید:

  • اینکه اینفوگرافیکی که می سازید چه هدفی دارد؟ تصمیم دارید با دیدن اینفوگرافیک چه اتفاقی بیفتد یا مخاطبین به کجا هدایت شوند؟
  • اینوفگرافیک شما برای چه کسانی مفید است؟ (فکر کردن به مخاطبین این اینفوگرافیک)
  • برای ارائه اینفوگرافیک اطلاعات مفید و البته بسیار کاربردی گردآوری کنید.
  • رنگ بندی دلخواهتان را انتخاب کنید. بهتر است از رنگ های شاد و جذاب کمک بگیرید و ۳ رنگ را به عنوان رنگ های اصلی در نظر بگیرید. (مشخص کنید هر المان باید چه رنگی باشد مثلا تیترها سورمه ای)
  • فضاهای سفید درون اینفوگرافیک را مدیریت کنید. بهتر است تا حدامکان از فضا استفاده کنید و تعادل برقرار شود. از تصویرسازی افراطی هم خودداری شود.
  • به اندازه های استاندارد اینفوگرافیک ها دقت داشته باشید. اینوفگرافیک شما باید به گونه ای طراحی شود که اولا در دستگاه های مختلف دچار افت کیفیت نشود و دوما بتوان از آن در موبایل و دسکتاپ بهره برد. اندازه استاندارد به بستر مورد نظر شما جهت انتشار بستگی دارد به عنوان مثال اندازه اینفوگرافیک ساخته شده برای شبکه اجتماعی اینستاگرام که اغلب کاربران آن موبایلی هستند با اینفوگرافیک ساخته شده برای مقالات وبسایت کاملا متفاوت است.
  • ساختار قدرتمندی برای اینفوگرافیک ایجاد کنید. هر اینفوگرافیک به یک مقدمه یا شروع، راهنما، بخش اصلی و پایان نیاز دارد دقیقا مثل یک آموزش سریع و خلاصه باید با مقدمه ذهن مخاطب را آماده کنید سپس به محتوای اصلی بپردازید و در نهایت با یک پایان جذاب همه چیز را جمع بندی کنید.
  • اگر از منبع خاصی استفاده کردید در پایان اینفوگرافیک اعلام کنید.
  • ارائه جزئیات و نکات یکی از ستون های اصلی و اساسی در ساخت  اینفوگرافیک است که می تواند منجر به اشتراک گذاری محتوا توسط مخاطبین شود.
  • نمی توانید تمام اطلاعات را در اینفوگرافیک جا بدهید چون باعث شلوغی تصویر می شود اما بهتر است کلیدی ترین و مهم ترین نکات را ذکر کنید.

نکته بسیار مهم: انتخاب اشتباه رنگ های اینفوگرافیک می تواند تمام زحمات شما را نابود کند. چرا که رنگ ها در چند ثانیه اول نگاه مخاطب را جلب می کنند و اگر نتوانید از رنگ بندی درست و جذابی استفاده کنید شانس دیده شدن و خوانده شدن اینوگرافیک را از دست خواهید داد. خب برای این منظور چند نکته زیر را در نظر بگیرید:

  • از دایره طیف رنگی کمک بگیرید.
  • تضادهای رنگی باعث جذابیت اینفوگرافیک می شوند.
  • از رنگ های برندینگ خود در ساخت اینفوگرافیک استفاده کنید.
  • به فضاهای سفید موجود در اطراف و داخل تصویر دقت داشته باشید به گونه ای که تعادل در تصویر رعایت شود.
  • چشم مخاطب را به کمک رنگ ها و المان ها در تصویر به چرخش در آورید به طوری که تمرکز و نگاه مخاطب تنها به یک قسمت از اینفوگرافیک معطوف نشود.

پاسخ به متداول ترین سوالات شما در مورد اینفوگرافیک و کاربرد آن

  • اینفوگرافیک چیست؟
    اینفوگرافیک نمونه ای از ترکیب داده ها و تصاویر است که به شکل تصویری یکسری اطلاعات را به مخاطب منتقل میکند. به گونه ای که اطلاعات و ارقام در یک نگاه کاملا قابل درک باشند. اینفوگرافیک ها انواع مختلفی دارند و نمودارها، رزومه های تصویری، گیفوگرافی ها، چارت های مقایسه ای و… نمونه های پرکاربرد اینفوگرافیک محسوب می شوند.
  • اینفوگرافیک خوب چه ویژگی هایی دارد؟
    یک اینفوگرافیک خوب می تواند شامل اطلاعات دقیق، مفید و البته منحصر بفرد و غیرتکراری باشد هر چقدر اطلاعات مفیدتری به مخاطب ارائه کنید احتمالا اشتراک گذاری محتوای بصری شما افزایش خواهد یافت. یا حداقل سعی کنید از دید دیگری به موضوعات نگاه کنید و مخاطب را به چالش بکشید.
  • هدف از ساخت اینفوگرافیک چیست؟
    هدف ارائه یک محتوای مفید و کاربردی و انتقال اطلاعات در کوتاه ترین زمان ممکن است به گونه ای که مخاطب برای یافتن پاسخی برای سوالات خود نیازی به بررسی و تحقیق و تفحص نداشته باشد.
  • بخش های اصلی یک اینفوگرافیک چیست؟
    اینوفگرافیک شامل محتوای صحیح و کاربردی، رنگ های جذاب و ظاهری زیبا است. تصویر بصری شما باید بتواند محتوا را به خوبی منتقل و بستری برای درک بهتر اطلاعات فراهم کند. هرچه اینفوگرافیک کاربرپسندتر باشد برای رسیدن به هدفتان موفق تر خواهید بود.
  • سایز استاندارد اینفوگرافیک چقدر است؟
  • باید دقت داشته باشید که محتوای تصویری برای چه مخاطب و چه بستری ساخته می شود. به عنوان مثال اگر برای شبکه های اجتماعی مثل تلگرام یا اینستاگرام محتواسازی می کنید و اغلب کاربران شما موبایلی هستند بهتر است سایزهای استاندارد گوشی را در نظر بگیرید اما اگر در بستر وب و برای وبسایت فعالیت دارید بهتر است سایزی بزرگتر از صفحه نمایش موبایل در نظر گرفته شود!

اینفوگرافیک چیست؟ سوالی که امروز به آن پاسخ دادیم. اینفوگرافیک یک محتوای بصری جذاب است که به واسطه آن می توان آمار، ارقام، اطلاعات و… را در کوتاه ترین زمان ممکن به مخاطب انتقال داد. با توجه به جذابیت داده های بصری مخاطبین با این نوع محتوا تعامل بیشتری برقرار می کنند و احتمال اشتراک گذاری آن نیز بالاتر است. بر همین اساس با توجه به رشد روزافزون دنیای وب و فراگیر شدن تولید محتوا تصاویر جایگاه ویژه ای را در میان مخاطبین پیدا کرده اند و افرادی در این میدان پیروز خواهند بود که به درک عمیقی از اینکه اینفوگرافیک چیست دست یابند و با انواع اینوفگرافیک آشنا باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 218 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 10 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.