آموزش وردپرس مدیریت فضای هاست در سی پنل - وب آکا

ممکن است این موضوع برای شما نیز پیش آمده باشد که احساس کنید فضای اشغال شده هاست بیش از مقدار مصرف واقعی و حجم اطلاعات شماست! این موضوع معمولا چند دلیل عمده دارد که در این مطلب بصورت کامل به آنها خواهیم پرداخت. پس از مطالعه این مطلب قادر خواهید بود فضای هاست سی پنل خود را بخوبی مدیریت کرده و در صورت لزوم و یا تمایل، اقدام به پاکسازی فضای اشغال شده اضافی نمایید. همانطور که می دانید میزان حجم مصرف شده فضای هاست در سی پنل همانند تصویر زیر در منوی کناری (سایدبار) بصورت کلی قابل مشاهده است.

مدیریت فضای هاست در سی پنلبرای مشاهده میزان فضای استفاده شده با جزئیات می بایست بر روی لینک Disk Usage کلیک نمایید.

مدیریت فضای هاست در کنترل پنل سی پنل

پس از کلیک بر روی لینک Disk Usage در سی پنل به صفحه اختصاصی آن هدایت خواهید شد که در آن می توانید بصورت کامل میزان فضای اشغال شده را مشاهده نمایید. معمولا با یک بررسی اجمالی و ساده، در صورت وجود فایل یا حجم اشغالی غیرطبیعی می توان آنرا تشخیص داد. در ادامه دلایل اشغال شدن حجم هاست و راهکاری بررسی و رفع صحیح آنها ارائه می شود.

توجه داشته باشید که حذف فایل های سیستمی و ساختاری از هاست موجب بروز مشکلات فنی خواهد شد و ممکن است سایت از دسترس خارج شده و یا مشکلاتی در عملکرد آن به وجود آید. توصیه می کنیم حتما این مطلب را به دقت مطالعه نمایید و قبل از اقدام از هاست خود بصورت کامل بکاپ بگیرید تا در صورت بروز مشکل بتوانید اطلاعات خود را بازیابی کنید. همچنین می توانید یک فضای ذخیره سازی تحت عنوان هاست بکاپ تهیه نموده و در بازه های زمانی منظم نسبت به بکاپ گیری از هاست خود اقدام نمایید.

دلایل پرشدن فضای هاست

همانطور که گفته شد معمولا چند دلیل عمده سبب اشغال قابل توجه فضای هاست می شود. این موارد عبارتند از:

  • بالا رفتن حجم فایل های لاگ (گزارش خطاها و گزارش های دیگر)
  • اشغال شدن فضای هاست توسط صندوق پست الکترونیکی (ایمیل)
  • عدم حذف کامل فایل های اضافی در سی پنل
  • وجود فایل های لاشه در هاست بخصوص مسیر tmp

بالا رفتن حجم فایل های log

در هر مسیر بخصوص مسیر public_html فایلی به error_log وجود دارد که حاوی پیغام های خطاست. در صورت وجود مشکل یا خطا در عملکرد سایت یا هاست، حجم این فایل ممکن است به شکل قابل توجهی افزایش یافته و حجم هاست را اشغال کند. برای حل این مشکل بهتر است خطای گزارش شده در فایل error_log را مطالعه نموده و آنرا برطرف نمایید. در انتها نیز می توانید با حرف فایل error_log فاضای اشغال شده هاست را آزاد کنید. همچنین این امکان وجود دارد که بتوان گزارش خطا را در سی پنل غیرفعال کرد. برای اینکار کافیست بصورت زیر اقدام کنید:

  1. کلیک بر روی گزینه Select PHP Version موجود در بخش SOFTWARE
  2. انتخاب ورژن مورد نظر php از منوی کشویی Current PHP version
  3. کلیک بر روی گزینه Set as current و کلیک بر روی لینک Switch To PHP Options
  4. انتخاب گزینه Off در مقابل Dispaly_Error و کلیک بر روی Save

بالا رفتن حجم اشغالی هاست توسط E-Mail Box

ممکن است تعداد و حجم ایمیل های دریافتی شما بالاست و یا تحت حملات ایمیل های اسپم قرار دارید. در هر حال می بایست علت موضوع را پیدا کرده و اقدام به حل آن نمایید. در صورتی که حجم و تعداد ایمیل های دریافتی شما بدون اسپم بالاست میبایست اقدام به ارتقا هاست خود نمایید در غیر اینصورت بهتر است توسط اعمال تنظیمات لازم در ابزار Spam Filter سی پنل از شر دریافت ایمیل های اسپم خلاص شوید و یا در صورت دریافت بلافاصله ایمیل های اسپم بصورت خودکار حذف شوند.

عدم حذف کامل فایل های اضافی در سی پنل

از سال ۲۰۱۶ امکان Trash یا سطل زباله به سی پنل اضافه شده است. در نسخه های پیشن این قابلیت وجود نداشت و فایل حذف شده بصورت کامل پاک می شد. دیده می شود بسیاری از کاربران در موقع حذف، فایل ها را به سطل زباله انتقال می دهند و از آنجا پاک نمی کنند. برای اینکه چنین مشکلی بوجود نیاید در صورتی که از حذف کردن فایل یا فایل های خود اطمینان دارید می بایست همانند تصویر زیر در هنگام پاک کردن فایل تیک Skip the trash and permanently delete the files را بزنید.

مدیریت فضای هاست

وجود فایل های لاشه در هاست

زمانی که آپلود فایلی با شکست مواجه می شود و یا زمانی که عملکردی که برای انجام آن نیاز به وجود فایل موقت می باشد فایل هایی در هاست بخصوص مسیر tmp ایجاد می شود که باید با اشراف بر اضافی بودن، آنرا از هاست حذف کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 386 views بار دسته بندی : میزبانی وب تاريخ : 9 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها