آموزش وردپرس آموزش تصویری شماره گذاری در ورد از صفحه دلخواه به بعد - وب آکا

شماره گذاری صفحات در ورد یکی از مواردی است که افراد بسیاری با آن سروکار خواهند داشت. چرا که به طور معمول برای نگارش نوشته های رسمی مثل پایان نامه یا مقالات مختلف از برنامه ورد و قابلیت های آن استفاده می شود. این برنامه در کنار حفظ ظاهر بیشترین انعطاف پذیری را داشته و شما می توانید آن را مطابق با نیازهای خود مدیریت نمایید. موضوعی که وجود دارد این است که به طور معمول مقالات رسمی دارای صفحات مختلفی مثل صفحه عناوین یا یک مقدمه ابتدایی هستند که شماره گذاری این صفحات با شماره گذاری صفحات اصلی مقاله متفاوت است و به عنوان مثال ممکن است از امکان شماره گذاری در ورد با حروف ابجد برای مقدمه استفاده شود. به همین منظور نیز نیاز است تا افراد با نحوه شماره گذاری متفاوت صفحات در ورد از صفحه دلخواه مثلاً از صفحه دوم را یاد گرفته و به کمک روش ارائه شده مقالات خود را به شکلی حرفه ای شماره گذاری کنند. در این مقاله تلاش ما بر این است تا آموزش تصویری شماره گذاری در ورد را به شما آموزش دهیم. پس اگر شما نیز به دنبال یک آموزش مناسب برای شماره گذاری متفاوت صفحات در ورد هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شماره گذاری صفحات در ورد

به طور کلی شماره گذاری صفحات در ورد به ویژه در مقالات طولانی بسیار مهم است. چرا که این امر به مخاطبین یک نوشته کمک می کند تا بتوانند به سرعت و تنها با چند کلیک به قسمت مورد نظر خود رفته و در زمان و انرژی صرفه جویی شود. خوشبختانه در خود برنامه Word امکاناتی ارائه شده است که به کمک آنها می توانید به راحتی و به صورت اتوماتیک از قابلیت شماره گذاری در ورد از صفحه دلخواه بهره ببرید و برای هر بخش سبک و سیاق متفاوتی را در نظر بگیرید و حتی در صورت تمایل از امکان شماره گذاری فارسی صفحات در ورد استفاده نمایید. بدین ترتیب تمامی صفحات به صورت خودکار شماره گذاری می شوند و دیگر نیازی به شماره گذاری در ورد به صورت دستی وجود نخواهد داشت. در ادامه این مقاله نحوه شماره گذاری متفاوت صفحات در ورد را به شما آموزش خواهیم داد.

شماره گذاری در ورد از صفحه دوم

به منظور شماره گذاری در ورد از صفحه دلخواه شما باید مسیری که در ادامه به آن اشاره می شود را به صورت گام به گام دنبال نمایید:

  1. در اولین گام شما باید زبانه Insert را انتخاب کرده و سپس از طریق بخش Header & Footer نیز گزینه Page Number را انتخاب نمایید
    1. حال منوی جدیدی به شما نمایش داده می شود که شامل جایگاه های مختلف تعیین شده برای شماره گذاری صفحات در ورد است. در این مرحله از فرآیند شماره گذاری متفاوت صفحات در ورد از صفحه دلخواه لازم است همانند تصویر زیر جایگاه مورد نظر خود را انتخاب نمایید. جایگاه های موجود عبارتند از:
      • Top of Page: با انتخاب این گزینه یک لیست از جایگاه های مختلفی که شماره گذاری می تواند در هدر صفحات قرار بگیرد به شما نشان داده می شود. (درج شماره صفحه در بالای برگه)
      • Bottom of Page: اگر تمایل دارید تا شماره گذاری صفحات در فوتر قرار بگیرد، این گزینه را انتخاب کرده و سپس جایگاه مورد نظر خود در فوتر را تعیین نمایید. (درج شمار صفحه در پایین برگه)
      • Page Margins: روش دیگری که می توانید از آن برای شماره گذاری صفحات استفاده کنید، قرار دادن شماره در حاشیه صفحه است که با استفاده از این گزینه امکان تعیین جایگاه مورد نظر فراهم می باشد.
      • Current Position: به کمک این گزینه می توانید سایر نمونه های تعریف شده برای شماره گذاری صفحات در ورد با فرمت های متفاوت تر را مشاهده نمایید.
    2. بعد از اینکه جایگاه مورد نظر خودتان برای شماره گذاری صفحات در ورد را انتخاب کردید، با صفحه ای همانند تصویر زیر رو به رو خواهید شد. موضوع قابل توجه این است که در این مرحله تمامی صفحات شماره گذاری می شوند و در صورت تمایل به شماره گذاری در ورد از صفحه دلخواه لازم چند گام دیگر را نیز طی کنید. به عنوان مثال تمایل ندارید بخش های مقدمه و فهرست شماره گذاری شوند شماره گذاری از شروع مقاله صورت گیرد.
    3. در مرحله بعد لازم است روی یک صفحه قبل از صفحه ای که می خواهید شماره گذاری جدید داشته باشد، کلیک نمایید. به عنوان مثال اگر قصد شماره گذاری در ورد از صفحه دوم را دارید روی صفحه اول کلیک کنید. سپس روی زبانه Layout کلیک کرده و سپس از طریق بخش Page Setup گزینه Breaks را انتخاب نمایید.
    4. حال از میان گزینه های مختلفی که نمایش داده می شود، گزینه Next Page را انتخاب نمایید.
    5. اگر همانند تصویر زیر در کنار کلمه فوتر عبارت Section نیز قرار گرفت، نشان دهده این موضوع است که تقسیم صفحات به درستی صورت گرفته است.
    6. حال زمان آن می رسد تا دوباره به زبانه Insert و گزینه Page Number مراجعه کرده و اینبار از میان گزینه های موجود، گزینه Format Page Numbers را انتخاب نمایید.
    7. در این مرحله از فرآیند شماره گذاری در ورد از صفحه دلخواه باکسی به صورت پاپ آپ نمایش داده می شود که می توانید فرمت و نوع شماره گذاری را مشخص نمایید. در این گام شما باید گزینه Start at را انتخاب کرده و شماره صفحه ای که تمایل دارید در صفحه اول نشان داده شود را وارد کرده و سپس روی دکمه Ok کلیک کنید.
      در صورت تمایل به شماره گذاری در ورد به فارسی یا حتی شماره گذاری در ورد با حروف ابجد نیز می توانید از طریق گزینه Number format اقدام نمایید و فرمت مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
    8. بدین ترتیب خواهید دید که شماره گذاری در ورد از صفحه دلخواه با موفقیت صورت می گیرد و به عنوان مثال همانند تصویر زیر صفحه دوم دارای شماره صفحه ۱ می شود.
  2. حتما در پایان نامه یا متون تحقیقاتی به این مورد برخورد کرده اید که صفحات ابتدایی مثل مقدمه، فهرست، صفحه مربوط به محقق و موارد این چنینی شماه صفحه ندارند و اصولا شماره گذاری از شروع مقاله صورت می گیرد. در این مقاله تلاش ما بر این بوده است تا نحوه شماره گذاری متفاوت صفحات در ورد را به شما آموزش دهیم. با استفاده از این قابلیت شما می توانید از امکان شماره گذاری در ورد از صفحه دلخواه برخوردار شوید و این امر در هنگام نوشتن پایان نامه، مقالات بلند و موارد این چنینی بسیار کمک کننده خواهد بود. در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص شماره گذاری صفحات در ورد می توانید از طریق بخش دیدگاه های همین مقاله با ما در ارتباط باشید.
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 832 views بار دسته بندی : آموزش تاريخ : 4 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.