آموزش وردپرس آموزش نصب کلود لینوکس + نحوه خرید لایسنس CloudLinux - وب آکا

نصب کلاد لینوکس روی سرور می توانید به شما در مدیریت منابع سرور کمک شایانی کند از طرفی انعطاف پذیری بسیار بالای آن بسیاری از دغدغه ها از جمله امنیت و لود سرور را برطرف می کند  اما سوال اینجاست که نصب کلود لینوکس چگونه است؟ سوالی که در ذهن هرکسی که صاحب یک سرور اختصاصی قدرتمند برای سایت های پربازدید است، پیش می آید. کلود لینوکس یا کلاد لینوکس صرفاً جهت میزبانی وب طراحی شده است و کاربرد آن در شرکت های هاستینگ و میزبانی است. بیشترین نگرانی دارندگان وب سایت ها این است که سرعت لود وب سیاتشان افت کند و دچار حملات DDos شوند، اما CloudLinux پایانی بر تمام این دغدغه ها شد و توانست با انواع توزیع های لینوکسی پر طرفدار ارتباط خوبی بگیرد. ما در پایگاه دانش وب اکا شما را با لایسنس های CloudLinux و نحوه ی نصب این سیستم عامل بیشتر آشنا می کنیم.

در این آموزش مباحث زیر را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

نصب کلود لینوکس CloudLinux 

پیشنهاد می کنیم کلاد لینوکس چیست و چه ویژگی هایی دارد را مطالعه کنید تا بیشتر با ویژگی های جذاب آن آشنا شوید. جهت نصب سیستم عامل CloudLinux ابتدا باید الزامات آن را رعایت کنید و حتماً از تمامی سیستم های مورد نیاز خود جهت مدیریت سرور اطمینان حاصل کنید، چرا که هر سیستم عامل از کنترل پنل های خاصی پشتیبانی می کند و توزیع خاصی را پذیرا می شود.

کلود لینوکس یا کلاد لینوکس سیستم عاملی بر پایه ی لینوکس و مبتنی بر توزیع CentOS و Almalinux است که با امنیت بالا و تخصیص منابع بهترین برای هاست ها و سرور های اشتراکی است. این سیستم عامل با کانفیگ اختصاصی بهترین برای میزبانی در انواع سرور های ابری است. شرکت CloudLinux با تعبیه نسخه بتای خود برای اولین بار پس از توسعه نیافتن CentOS آن هم برای Almalinux به صورت رایگان توانست ارتباط مستقیمی با کاربران CentOS بگیرد طوری که کاربران این دو توزیع لینوکسی به راحتی می توانند بین آنها سوئیچ کنند و نگرانی از بابت تمامی منابع و وهسته ی اصلی آن نداشته باشند.

کنترل پنل و توزیع های لینوکسی سازگار با کلاد لینوکس

CloudLinux بر طبق وب سایت اصلی خودcloudlinux.com با برخی کنترل پنل ها و توزیع های لینوکسی سازگاری بسیار بالایی دارد که شامل موارد زیر هستند و می توان آنها را به دو دسته سیستم عامل ها و کنترل پنل های قابل پشتیبانی تقسیم بندی کرد.

الزامات CloudLinux
سیستم عامل های قابل پشتیبانی
  • CentOS 7
  • AlmaLinux OS 8, AlmaLinux OS 9
  • RockyLinux 
کنترل پنل های قابل پشتیبانی
  • cPanel
  • Plesk
  • DirectAdmin
  • CyberPanel
  • InterWorx 
  • Webuzo

لایسنس CloudLinux را چطور تهیه کنیم؟

لایسنس به صورت کلی مجوز و یا گواهی نامه استفاده از محصولات ارائه شده از یک شرکت است که ما با پرداخت هزینه می توانیم از آنها استفاده کنیم. این مجوز به کاربر اجازه می دهد که در زمان بروز مشکل از تیم پشتیبانی تقاضای دریافت خدمات کند.

  1. لایسنس ها در حالت کلی باید به صورت اورجینال و از وب سایت اصلی خریداری شوند.
  2. اما در مورد CloudLinux به دلیل وجود تحریم ها برای کشور عزیزمان این آزادی عمل وجود ندارد و می توان از نسخه های لایسنس های اشتراکی داخلی استفاده کنیم. بسیاری از وب سایت های داخلی به فروش لایسنس ها می پردازند که شما می توانید با مراجعه به وبسایت آنها برای خرید لایسنس اقدام کنید.

شرکت وب اکا سرویسی تمام  کمال تحت عنوان آسمان آبی یا بلواسکای به شما ارائه می دهد، موارد مرتبط با پیگیری و تهیه لایسنس های اورجینال، کانفیگ های نرم افزاری مطابق با نیازهای سایت شما و… را به صورت رایگان عهده دار می شود و  و پایانی قدرتمند را برای تمامی دغدغه های شما رقم می زند.

مشاهده پلن های سرویس بلو اسکای وب اکا

دستور نصب کلودلینوکس

در حالت کلی در ایران برای نصب سیستم عامل CloudLinux باید به سمت خرید لایسنس از طریق شرکت های خصوصی حرکت کرد اما ما در این مقاله از پایگاه دانش وب اکا آموزش نصب کلود لینوکس را در ۲ حالت کلی در شرایطی که نمی توانید مستقیما لایسنس را از سایت کلاد لینوکس تهیه کنید، بتوانید نصب را به درستی انجام دهید.

  1. نصب کلاد لینوکس روی سرور با لایسنس اورجینال از سایت اصلی کلادلینوکس (روش اصولی و استاندارد)
  2. نصب کلاد لینوکس روی سرور با خرید لایسنس از شرکت های زیرمجموعه (مناسب کسانیکه برای خرید از سایت اصلی، محدودیت دارند)

پس با توجه به موقعیت سرور، یکی از دو حالت زیر را انتخاب کنید.

۱-نصب CloudLinux با لایسنس اورجینال

شما می توانید با استفاده از وبسایت اصلی نسخه ی Terial یا همان نسخه ی آزمایشی ۳۰ روزه را نصب کنید اما در نهایت باید با پرداخت هزینه از وبسایت اصلی CloudLinux نسخه ی تجاری را خریداری کنید و بر روی سرور خود نصب کنید. حال ما با فرض اینکه سرور خارجی دارید و توانسته اید لایسنس نسخه ی مدنظرتان از این سیستم عامل را خریداری کنید، برای نصب آن آماده می شویم.

در مرحله ی اول باید وارد محیط SSH شوید برای این منظور می توانید از آموزش ورود به سرور لینوکس از طریق نرم افزار Putty کمک بگیرید پس از ورود، ابتدا باید تمامی پکیج های سرور را بروزرسانی کنیم، پس دستور زیر را وارد می کنیم.

yum update -y

نصب کلود لینوکس در سرور

با دیدن پیغام Complete از آپدیت شدن تمامی پکیج ها مطمئن می شویم.

نصب کلود لینوکس در سرور لینوکس

حال با دستور زیر که طبق دستورات خود وبسایت اصلی CloudLinux است به سرور اعلام می کنیم که برای ما پکیج Repo کلودلینوکس را با لینک مورد نظر دانلود کند و تا اتمام کار دستور منتظر می مانیم.

wget https://repo.cloudlinux.com/cloudlinux/sources/cln/cldeploy

آموزش نصب CloudLinux

سپس با دستور زیر اقدام به نصب پکیج می کنیم. حتماً در نظر داشته باشید که در این دستور ACTIVATION_KEY در واقع همان کدی است که  در زمان خرید لایسنس از وب سایت اصلی CloudLinux به ما اختصاص داده شده است. (جایگذاری آن را فراموش نکنید!)

bash cldeploy -k ACTIVATION_KEY

آموزش نصب CloudLinux

و با فشردن کلید Enter مراحل نصب آغاز می شود.

دستور نصب CloudLinux

تا دیدن کلمه ی Complete منتظر می مانیم و از نصب CloudLinux مطمئن می شویم.

حال شما این جذابِ پر کاربرد را جهت میزبانی وب بر روی سرور خود نصب کرده اید و می توانید به صورت اختصاصی و با نصب انواع ابزارهای مربوط به این سیستم عامل، به مدیریت صحیح سرور خود بپردازید. اما اگر امکان خرید مستقیم لایسنس کلاد لینوکس را ندارید، براساس آموزش شماره ۲ اقدام کنید.

۲-نصب CloudLinux با لایسنس اشتراکی

در ایران به دلیل تحریم ها امکان خرید انواع نسخه های CloudLinux آن هم به صورت مستقیم و با IP ایران از وبسیات اصلی این توزیع کاربری وجود ندارد به همین دلیل شرکت های مختلفی وجود دارند که لایسنس های اشتراکی را به مشتریان ارائه می دهند که با پرداخت هزینه می توانید از انواع مدل های توزیع کاربری لینوکسی CloudLinux نهایت استفاده را ببرید. در ابتدا باید نسخه ی CloudLinux مورد نظرتان را خریداری کنید (برای این کار خرید لایسنس کلاد لینوکس را در گوگل جستجو و کد مربوطه را تهیه کنید). سپس طبق روال همیشه با نرم افزار مورد نظر وارد محیط SSH شوید و  تمامی پکیج های سرور را آپدیت کنید.

yum update -y

بعد از وارد کردن دستور بالا، با فشردن کلید Enter بروز رسانی را آغاز کنید.

نصب کلود لینوکس در سرور

مطابق تصویر زیر، تا دیدن کلمه ی Complete منتظر بمانید.

دستور نصب CloudLinux

حال باید کد دستوری که در زمان خرید نسخه ی CloudLinux مورد نظر از وبسایت مربوطه دریافت کرده اید را به صورت کامل کپی کنید و در محیط SSH وارد کنید. به عنوان مثال دستور خریداری شده برای من مانند دستور زیر است.

bash 

دستور نصب CloudLinux

و با فشردن کلید Enter مراحل نصب آغاز می شود.

دستور نصب CloudLinux

و با دیدن کلمه Copmplete از نصب این توزیع کاربری مطمئن می شویم.

با این دو روش نصب می توانید در هر کجای دنیا که قرار دارید و با انواع محدودیت ها، سیستم عامل مورد نظرتان را جهت بهترین نوع میزبانی در انواع سرور مجازی ها نصب کنید. ما در این مقاله سعی کردیم شرایط را برای هر دو طرف بسنجیم و راحت ترین نوع نصب این سیستم عامل را ارائه دهیم.

سوالات متداول درباره  نصب CloudLinux

اگر هنوز هم سوالاتی درباره ی چگونگی نصب کلاد لینوکس روی سرور در ذهنتان دارید پس تا ادامه همراه من باشید:

  • چگونه کلودلینوکس را روی سرور نصب کنیم؟
    برای نصب ۲ روش کلی وجود دارد که ما در در این مقاله به این دو روش اشاره کردهایم.
  • دستور نصب کلودلینوکس در سرور چیست؟
    اصلی ترین دستور برای نصب cloudlinux بر طبق وبسایت اصلی این توزیع کاربری معادل کد زیر است:
    bash cldeploy -k ACTIVATION_KEY
  • کلودلینوکس چیست؟
    کلود لینوکس یا کلاد لینوکس سیستم عاملی بر پایه ی لینوکس و مبتنی بر توزیع CentOS و Almalinux است که با امنیت بالا و تخصیص منابع بهترین برای هاست ها و سرور های اشتراکی است.
  • من برای خرید لاینس از سایت خارجی مشکل دارد چکار کنم؟
    مطابق با روش دوم، می توانید از وبسایت های فروشنده لایسنس اشتراکی کمک بگیرید که البته کار اصولی نیست.

نصب کلاد لینوکس به این دلیل بسیار محبوب شده که انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و از طرفی با کلاد لینوکس مدیریت منابع به سادگی آب خوردن خواهد شد. بسیاری از محدودیت ها حذف و از طرفی در شرکت های هاستینگ هم بنابه دلایل بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. کلودلینوکس که یک سیستم عامل لینوکسی است و سازگاری و توانایی انتقال سریع از این سیستم عامل بر روی دیگر توزیع های لینوکسی مانند Almalinux بسیار ساده و راحت است و به گونه ای بهتر و کارامد تر می توان تمامی منابع را با این سیستم عامل مدیریت کرد و بهترین سیتم عامل جهت میزبانی می باشد. CloudLinux با با قرار گیری کنار WHM وCpanel توانایی های بسیاری را برای مدیریت انواع اکانت ها به مدیر سرور می دهد و انواع ماژول هایی که بر روی آن نصب می شود این توانایی را افزایش می دهند. برای تهیه لایسنس، گذراندن مراحل نصب و کانفیگ انواع کنترل پنل ها و ابزارهای مورد نیاز سرور باید ساعت ها زمان و هزینه و انرژی صرف کرد و دانش خاص آن را داشت، اگر شما هم به سرور اختصاصی یا مجازی نیاز دارید اما زمان یا دانش مدیریت و کانفیگ آن را ندارید اصلا نگران نباشید، ما در میزبان سرور مدیریت  شده ای ارائه می دهیم که از ۰ تا ۱۰۰ کانفیگ آن به صورت رایگان برعهده وب اکا است…😍

سرور اماده و کانفیگ شده وب اکا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 142 views بار دسته بندی : آموزش مدیریت سرور تاريخ : 27 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.