آموزش وردپرس سرور چیست و چه کاربردی دارد؟ - وب آکا

سرورها معمولا راس ارتباطی در شبکه هستند. از سرورها معمولا برای کنترل، مدیریت، میزبانی و … استفاده می شود. در این مطلب سرور از جهت میزبانی وب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اینکه سرور چیست و علاوه بر کاربردهای دیگر چه کاربردی در میزبانی وب دارد. در میزبانی وب، سرورها معمولا به دو مدل سرور اختصاصی و سرور مجازی هستند که بصورت مشروح در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. لطفا در ادامه مطلب همراه ما باشید.

سرور چیست و به چه منظوری استفاده می شود؟

در بحث میزبانی وب ، سرور معمولا یک کامپیوتر قدرتمند به لحاظ سخت افزاری است که بواسطه یکسری ملزومات قادر است یک یا چندین سایت را میزبانی نماید. این سرورها معمولا در مکانی به نام دیتاسنتر نگهداری می شوند. سرور در شبکه دیتاسنتر به اینترنت بسیار پایدار و سریع وصل می شود تا بتواند کارایی مناسبی داشته باشد. همچنین آی پی اختصاصی بر روی آن ست می شود تا در دسترس عموم در سطح اینترنت باشد. پس از اینکار معمولا اقدامات مورد نیاز دیگر نظیر نصب سیستم عامل، پیکربندی و … بصورت Remote و از راه دور قابل انجام خواهد بود. اگر سرور بصورت کلی و واحد در اختیار گرفته شود به آن سرور اختصاصی و اگر سرور مورد نظر با ابزارهای نرم افزاری خاصی به چند بخش تقسیم شود هر بخش از آن را سرور مجازی می گویند. در واقع سرور مجازی بصورت نرم افزاری از سرور اختصاصی گرفته می شود.

برای اینکه هر سرور مجازی بتواند در سطح وب در دسترس باشد می بایست برای آن آی پی اختصاص داد که اینکار معمولا توسط عامل نرم افزاری در ارتباط با شبکه داخلی دیتاسنتر قابل تخصیص و انجام است.

تشریح روند آماده سازی سرور در دیتاسنتر

همانطور که گفته شد معمولا و غالبا سرور یک کامپیوتر قدرتمند است. بدلیل اینکه فضای مورد نیاز برای سرورها زیاد نباشد اغلب آنها را در کیس های کوچک جمع آوری می کنند که بیشتر سرور ها در رک تنها به یک یونیت نیاز داشته باشد. توجه داشته باشید که یونیت ردیفی از فضای اتافک رک می باشد. هر یونیت در رک مقدار ۴٫۴۴۵ سانتی متر ارتفاع است. در شکل زیر اندازه ها بصورت اینچ آورده شده است. توجه داشته باشید که هر اینچ ۲٫۵۴ سانتی متر می باشد. برای مثال اگر بخواهید اندازه ارتفاع یک یونیت را به سانتی متر بدست آورید می بایست ۱٫۷۵ را در ۲٫۵۴ ضرب نمایید.

سرور چیستدر شکل زیر می توان تصور و درک بهتری از یونیت های رک داشت.

سرور چیست

معمولا سرورها به دو حالت اجاره ای یا کولو در دیتاسنتر استفاده می شوند. در حالت اجازه ای، مالکیت سرور در اختیار دیتاسنتر بوده و در حالت کولو مالکیت سرور در اختیار ماست اما فضا و امکانات دیتاسنتر برای آن استفاده می شود که قطعا هزینه کمتری در مقایسه با حالت اجاره ای خواهد داشت. پس از خرید یا اجاره سرور و قرارگیری آن در رک، بواسطه سیستم های اتوماسیون نرم افزاری، پیکربندی برای ثبت و قابل استتفاده بودن سرور انجام می گیرد. موارد دیگر نیز در ادامه بواسطه ی سیستم نرم افزاری تحت وب در اختیار ما خواهد بود. معمولا برای اقدامات دیگر نیازی به دسترسی فیزیکی به سرور نیست و بصورت ریموت قابل انجام است. همچنین لازم به ذکر است در مواقعی که سرور دچار مشکل شود و در دسترس نباشد می توان توسط عوامل ارتباطی دیتاسنتر و از طریق آن شبکه به سرور دسترسی داشت. معمولا اگر مشکل نرم افزاری باشد می توان آنرا با سیستم نرم افزاری حل کرد و در صورت وجود اشکال سخت افزاری می بایست گزارش آنرا به دیتاسنتر داد تا نسبت به تعویض آن اقدام شود.

سرورهای مورد استفاده در وب آکا برای میزبانی وب سایت ها

سرورهای مورد استفاده وب آکا در داخل کشور در بستر دیتاسنتر برج تهران نگهداری می شوند. با جرات تمام اعلام می کنیم تمامی سرورهای مورد استفاده جزو قدرتمندترین سرورهای موجود برای میزبانی هستند. وب آکا برای اولین بار در کشور اقدام به راه اندازی چنین سرورهایی کرده است که بتوان نهایت سرعت و پایداری را داشت.

۲٫۴
/
۵
(
۱۱

امتیاز

)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 629 views بار دسته بندی : میزبانی وب تاريخ : 9 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها