آموزش وردپرس آموزش تصویری ایجاد Goal در گوگل آنالیتیکس - وب آکا

قبل از توضیح بخش Acquisition و زیر مجموعه های آن در سری آموزشی گوگل آنالیتیکس، ابتدا می خواهیم با مفهوم Goal آشنا شویم. Goal چیست و چه کاربردی دارد؟ Goal معیاری برای سنجش عملکرد وب سایت شماست. تا وقتی یک Goal تنظیم نکرده باشید نمی توانید متوجه شوید که وب سایت شما به چه میزان عملکرد خوبی داشته است. برای درک بهتر مثالی میزنیم، یک Goal می تواند اهداف وب سایت و کسب و کار شما باشد. مثلا Goal برای یک وب سایت فروشگاهی می تواند خرید یا پرداخت باشد، می تواند Sub Scribe کردن خبرنامه ی ایمیلی باشد و یا حتی عضویت در سایت.

ما در این آموزش ابتدا با نحوه ی ست کردن Goal آشنا خواهیم شد و سپس کار با ابزار های بخش Acquisition را شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید…

برای درک بهتر در نحوه ی ایجاد Goal ، ما با یک مثال آموزش ساخت Goal را شروع می کنیم؛ فرض کنید ما یک صفحه ی عضویت به ازاء دریافت یک فایل دانلودی داریم، زمانیکه کاربر آدرس ایمیل خود را وارد نموده و بر روی عضویت کلیک می کند، به صفحه ی ثابتی به منظور تشکر از عضویت مخاطب و راهنمایی جهت ادامه ی روند دانلود منتقل می شود. با ورود کاربر به این صفحه که اصطلاحاً صفحه ی تشکر از مشتری گفته می شود، برای ما یک Goal محسوب خواهد شد. برای ثبت این Goal در گوگل آنالیتیک مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • در اکانت گوگل آنالیتیک خود، وارد منوی Admin از نویگیشن بالای صفحه شوید.

google-analytics-goal-1

  • از قسمت View ، گزینه ی Goals را انتخاب نمایید.

google-analytics-goal-2

  • در صفحه ی باز شده ، می توانید Goal هایی که از قبل ایجاد کرده اید را مشاهده یا ویرایش کنید.

توجه داشته باشید در این قسمت محدودیت ایجاد Goal دارید که گوگل آنالیتیک به شما برای ایجاد فقط ۲۰ Goal اجازه می دهد و Goal های ایجاد شده را نیز نمی توان حذف نمود پس در ایجاد Goal های ضروری و صحیح دقت نمایید .

  • برای ایجاد یک Goal جدید بر روی New Goal کلیک کنید.

google-analytics-goal-3

سه مرحله ی زیر را پیش رو دارید که میبایست آن ها را مطابق ذیل انجام دهید:

  • Goal Setup: در این مرحله باید نحوه ی اعمال تنظیمات Goal را انتخاب کنید. ما از Template استفاده می کنیم. بر روی Continue کلیک نمایید.

google-analytics-goal-4

  • Goal Description: در این قسمت موارد زیر را تکمیل کنید

Name: در این قسمت یک نام دلخواه برای Goal خود تایپ کنید.

Goal Slot ID: در این قسمت می توانید یک ID برای Goal جدید خود انتخاب کنید. ترجیحا به صورت پیشفرض بماند.

Type: در این قسمت می بایست نوع Goal جدید را تعیین نمایید.

  • Destination: با انتخاب این گزینه می توانید Goal خود را یک آدرس ثابت تعریف کنید بدین صورت که با هدایت مشتریان به این مسیر یک Goal ثبت شود. این آدرس می تواند یک صفحه ی ثابت مانند تشکر از عضویت مشتریان باشد.
  • Duration: با انتخاب این گزینه می توانید مشخص کنید در صورتیکه مشتری در سایت شما فرضاً به میزان ۵ دقیقه حضور داشت یک Goal ثبت شود.
  • Pages/Screens Per Session: با انتخاب این گزینه می توانید مشخص کنید در صورتیکه یک کاربر در سایت شما فرضاً از ۳ صفحه بازدید کرد یک Goal ثبت شود.
  • Event: با انتخاب این گزینه می توانید مشخص کنید با ایجاد یک رویداد فرضاً پخش یک ویدئو ، یک Goal ثبت شود.

ما در این آموزش با توجه به اینکه میخواهیم Goal ما بر اساس ورود کاربر به یک صفحه ی ثابت تشکر از عضویت باشد، گزینه ی اول Destination را انتخاب می کنیم. بر روی Continue کلیک نمایید.

  • Goal Details: در این قسمت موارد زیر را تکمیل کنید:
  • لیست کشویی Destination ؛ این قسمت بدین معنا می باشد که می خواهید URL شما به چه صورت باشد، Equals to (دقیقا مشابه مسیر وارد شده )، Begins With (شروع با مسیر وارد شده) ، Regular Expression (یک عبارت ، در این مورد در گوگل سرچ کنید بسیار وسیع می باشد)

اگر به حروف کوچک و بزرگ حساس می باشد تیک Case sensitive را فعال کنید.

  • Value: با فعال کردن این گزینه می توانید به Goal شما هر بار که ثبت می شود یک ارزش داده می شود. از این گزینه زمانی استفاده می شود که Goal زده شده دارای یک ارزش مشخص برای شما باشد، برای مثال خرید یک مقاله برای ما ۳۰۰۰ تومان ارزش یا Value دارد. البته نکته ای هست که واحد پولی ریال را ندارد ولی می توانید در تنظیمات گوگل آنالیتیک واحد پولی پیش فرض را تغییر دهید.

به این دلیل که لینک ما فقط تشکر از مشتری هست و در واقع ارزشی ثبت نمی شود این گزینه را فعال نمی کنیم.

  • Funnel: این گزینه برای زمانی مناسب است که یک کاربر لازم است مسیری چند قدمی را برای ثبت Goal طی کند. برای مثال وقتی Goal شما اتمام فرآیند خرید در فروشگاه اینترنتی تان باشد ، می توانید از Funnel استفاده کنید و مراحل خرید مثل add to card>Review>Choose را به این قسمت اضافه کنید که البته مسیر هایی که وارد می کنید باید کاملا صحیح و با دقت وارد شود.
  • در آخر بر روی Verify This Goal کلیک کنید.

google-analytics-goal-5

  • در این مرحله یک درصدی بعنوان conversion rate یا نرخ تبدیل به شما می دهد. این درصد باید معقول و دارای یک عدد باشد و در صورتیکه موارد فوق را صحیح وارد نکرده باشید ۰% را مشاهده خواهید نمود. نرخ تبدیل با تقسیم تعداد بازدید بر تعداد Goal های ثبت شده بدست می آید و معیاری جهت تشخیص عملکرد کسب و کار شما می باشد که به شما نشان می دهد کسب و کارتان چقدر خوب کار می کند.

google-analytics-goal-6

پس از نمایش conversion rate بر روی Save کلیک کنید.

توجه داشته باشید در صورتیکه Goal شما نرخ صحیحی را نشان نمی دهد سعی کنید مشکل را کشف کنید و از ایجاد Goal های اشتباه خودداری نمایید زیرا همانطور که قبلا هم گفته شد محدودیت درایجاد Goal وجود دارد، برای ویراش Goal نیز کافیست بر روی نام آن در لیست Goal ها کلیک کنید و پس از اعمال تغییرات آن را ذخیره نمایید، بعد از انجام این کار میتونین میزان موفقیت کمپین های تبلیغاتیتون رو راحت تر بررسی کنید.

۲٫۵
/
۵
(
۸۶

امتیاز

)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 434 views بار دسته بندی : سئو و بهینه سازی تاريخ : 8 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها