آموزش وردپرس چگونه مجاری ادراری مسدود می شود ؟  - وب آکا

اگر هنگام دفع ادرار در ناحیه شکمتان احساس درد می‌ کنید یا به سختی ادرار می ‌کنید ، ممکن است دچار انسداد مجاری ادرار شده باشید . انسداد مجاری ادراری زمانی اتفاق می‌ افتد که یک گرفتگی در مسیر ادرار ایجاد شود و در نتیجه ادرار به جای اینکه به مثانه برود به کلیه برمی ‌‌گردد و باعث آسیب آن شود .در ادامه قصد داریم به سوال های انسداد مجاری ادراری چیست ؟ چه عواملی باعث ایجاد آن می شوند ؟ چه علائم و نشانه هایی دارد ؟ چگونه درمان میشود ؟ بپردازیم ، برای آشنایی بهتر با این بیمار تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید .

تعویض سوند ادراری عمل تخصصی است که نیاز به مهارت و آموزش دارد . برای تعویض سوند در منزل از پرستاران مجرب کمک بگیرید .

انسداد مجاری ادراری چیست ؟

انسداد مجاری ادراری یکی از رایج ‌ترین بیماری های کلیه و مجاری ادرار است که در آن بخشی از دستگاه ادراری دچار گرفتگی می‌ شود . انسداد مجاری ادراری زمانی اتفاق می ‌افتد که چیزی مسیر عبور ادرار را از کلیه‌ ها تا مثانه و خارج از بدن مسدود می‌ کند . این انسداد معمولا در حالب ایجاد می ‌شود ؛ حالب میزنای یا حالب ‌ها لوله‌ ای است که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می‌ کند . اگر به هر دلیلی این مجاری ادراری مسدود شوند ، ادرار به جای اینکه از کلیه به مثانه سرازیر شود ، به سمت عقب جریان می‌ یابد و به کلیه‌ های شما برمی ‌گردد . این اتفاق می ‌تواند باعث آسیب به کلیه و حتی نارسایی کلیه شود .

این عارضه نه تنها زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می ‌دهد ، بلکه جنین در دوران بارداری هم ممکن است دچار این عارضه شود . بنابراین هر شخصی ممکن است دچار این مشکل شود. عوارض انسداد ادراری ممکن است از خفیف   تا شدید متغیر باشد . در هر صورت فرد باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرد .

این انسداد می ‌تواند در هر نقطه‌ ای از سیستم ادراری، از جمله :

حالب : سنگ کلیه ، تومور یا تنگی حالب می ‌تواند باعث انسداد حالب شود .

کلیه‌ ها : سنگ کلیه ، تومور یا لخته خون می ‌تواند در داخل یا خارج از کلیه ‌ها ایجاد انسداد کند .

مثانه : تومور ، عفونت ادراری یا بزرگ شدن پروستات در مردان می ‌تواند باعث انسداد مثانه و ایجاد اختلال در خروج ادرار شود .

مجرای ادرار : سنگ کلیه ، تومور ، تنگی مجرای ادرار یا عفونت ادراری می‌ تواند باعث انسداد مجرای ادرار شود.

سالمندی دارید که دچار یبوست شده است نگران نباشید از تنقیه در منزل استفاده کنید  .

انسداد مجاری ادراری چه علائم و نشانه هایی دارد ؟

از علائم رایج انسداد مجاری ادراری می‌ توان به تب ، تهوع و استفراغ اشاره کرد . هنگامی که ادرار در جهت عکس و به سمت کلیه جریان می ‌یابد ، ممکن است در ناحیه کلیه‌ ها ، تورم یا حساسیت را تجربه کنید .

تغییر در عادات ادراری می ‌تواند نشان‌ دهنده انسداد حالب باشد . دیگر علائم عبارت ‌اند از :

جریان ضعیف ادرار

مشکل در دفع ادرار

وجود خون در ادرار

عفونت دستگاه ادراری

احساس پر بودن دائمی مثانه

فشار خون بالا

شب ادراری (میل مکرر به ادرار کردن ، به خصوص در شب)

کاهش خروجی ادرار ( اگر فقط یکی از کلیه‌ های شما مسدود شده باشد ، میزان ادرار دفعی شما مقداری کاهش می‌ یابد اما اگر هر دو کلیه مسدود شود خروجی ادرار بسیار کم می ‌شود )

اگر زمانی دچار بیماری شدید اول از همه باید توسط یک پزشک ویزیت شوید : ویزیت در منزل

 انسداد مجاری ادراری چگونه درمان می شود ؟

درمان انسداد مجاری ادراری به محل و علت انسداد بستگی دارد بنابراین پزشکان با توجه به دلیل این انسداد برای درمان و رفع آن مشکل اقدام میکنند . رایج ترین درمان های انسداد مجاری ادراری عبارتند از :

داروها : آنتی ‌بیوتیک ‌ها برای درمان عفونت ادراری ، داروهای مسکن برای درد و داروهای ضد اسپاسم برای شل شدن عضلات مثانه تجویز می ‌شوند .

جراحی : در برخی موارد ، ممکن است برای رفع انسداد مجرای ادراری نیاز به جراحی باشد .

انسداد مجاری ادراری چه عوارضی دارد ؟

انسداد مجاری ادراری مانند سایر مشکلات و بیماری ها عوارضی به همراه دارد . اگر انسداد مجاری ادراری درمان نشود ، می ‌تواند منجر به عوارض جدی مانند آسیب کلیوی ، عفونت خونی و نارسایی کلیوی شود .

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 112 views بار دسته بندی : رپورتاژآگهی تاريخ : 11 مارس 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.